Opbevaring af flis

Hej.

Jeg overvejer kraftigt at anskaffe et stokerfyr der kan fyre med flis. Har skrevet lidt inde på www.stokerpro.dk men fik ikke voldsomt meget respons på mit spørgsmål. Jeg ved at det kan være lidt kompliceret at opbevare flisen pga. svampesporer der dannes når flisen er fugtig. Jeg tror at det meste flis skal laves om efteråret af træ der har ligget og tørret hele sommeren. I tilfælde af at flisen stadig er lidt fugtig kunne man så ikke lave et system med de der bioblokke der også bruges til faskiner? Evt. en luftkanal fra fyrrummet der puster "varm" luft ind i en bioblok midt i flisstakken.

Hvad er jeres tanker om sådan noget?

                            Venlig hilsen Emil
Hej. Jeg overvejer kraftigt at anskaffe et... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil bygge et halv tag til flisen, også vil jeg sprede den så meget som muligt ud derinde under - Jeg vil ikke forsøge at tørrer det med bioblokke - Det lyder farligt. 


Deler ud af mine erfaring på Klartilbolig.dk - Jeg hjælper også folk med at finde det rigtige mobilabonnement
Jeg endte med at få installeret et scotte pillefyr og et 50KW brændefyr med 3500 liters akkumulering. Det er sådan set en løsning jeg er vældig glad for. Havde jeg haft en stor tom lade og en minilæsser havde jeg muligvis valgt anderledes.

Jeg har dog noget familie hvor der fyres med flis. Her købes der et vognlæs hvert efterår som opbevares i en åben lade. Jeg tror det er en udemærket måde at gøre det på. Skulle jeg selv vælge ville jeg lægge min skovning i stak et par år inden det blev lavet til flis -og så opbevare det under tag. Om det kan betale sig at tørre det yderligere ved jeg ikke - men at det skulle være farligt tvivler jeg på. Et par bioblokke i midten med et kloakrør i bunden som indtræk og et rør ud gennem toppen som skorsten, burde kunne skabe naturlig cirkulation. Kan det betale sig....tjaa....det ved man vel ikke før man har prøvet det. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis