Skur på skrånende grund

Hej,

Jeg har planer om at bygge et isoleret værkstedsskur i træ. Grundplan bliver 4,50 x 8 m. Umiddelbart er der ganske mange forslag til hvordan dette kan udføres på punktfundament, men min udfordring ligger i at min grund skråner ned mod naben. Hen over de 8 meter drejer det sig om et fald på ca. 50 cm.
Hvis jeg skal opnå ståhøjde i skuret - hvilket jeg selvfølgelig skal - bliver skuret ret højt i den ende der vender ind mod min nabo. Det vil muligvis også blive lidt svært at få byggetilladelse hvis det bliver alt for højt.

Min tanke er nu om jeg kan grave jord væk i den "høje" ende, så jeg kommer ned i plan med det lave niveau.

Jeg kan ikke helt se for mig hvordan det skal gribes an, og om det fortsat kan lade sig gøre at etablere punkt fundament.

Mvh
Michael
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Michael.
Jo det kan du sagtens lave, du skal have lavet en "spunsvæg" støttemur i den ende hvor du graver dybests ned. Sådan en mur skal dog have lidt at stå fast på, så du skal først grave ud til et fundament på ca. 30 cm. tykkelse 50 cm. bred og så ca. en halv meters penge bredere end dit hus/skur skal være. fyld så hullet op med beton og stik nogle rundjern i midten hvor selve muren skal stå. Det er bedst om du lige bukker en vinkel på den ende af rundjernene der skal værer nede i betonnen. Når betonnen er gennem tør, ca. 2 dage kan du stille fundablokke hen over jernene så disse stikker op igennem, du kan stille fundablokkene op oven på hindanden ligesom når vi murer en væg, afstiv dem eventuelt med brædder på hver side. to lag skulle værer nok, hæld beton ned i stenen og tag en tyk stok som du kan "pumpe" betonnen på plads med. Så får du en mur der ikke lige vælter de første 100 år.

Du kan dog nok klare dig med mindre også, lav en palisade af rundstokke Ø 10 cm. som du banker ned tæt ved siden af hindanden og en halv meters penge ned under den højde den vandrette del af dit udgravede areal. De skal så blot skiftes ca. med 10 års mellem rum.

Go arbs lyst.

V.h.  Håndværkeren

Hej,

Hvis jeg forstår løsningen korrekt, så går det simplethen ud på at holde jorden væk fra skurets sider i den ende hvor jeg graver dybest.

Et andet spørgsmål: Der hvor skuret skal ligge er der pt. græs og almindelig havejord. Jeg har hørt at det skulle være nødvendigt at fjerne 20-30 cm muldjord fra grunden, og køre grus/sten på i stedet for. Er det korrekt? Hvad er årsagen til dette ?
Skuret skal iøvrigt isoleres - jeg regner med at holder ca. 10 cm afstand til grunden.

Mvh
Michael

Grunden til at der skal stabil grus under, ligger i dens gode drænevne, det kan meget hurtigt blive skyllet væk hvis det er muldjord.
Og ja der skal være minimum en halv meter imellem jorden og dit skur.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis