Marstal bensinmotor 6 HK, 1968 - hjælp

Jeg har i to år haft en dejlig Lynæs damjolle fra 1968 (træbåd) med en marstalmotor type E, 6 HK fra 1968 med Dymo starter
Motoren driller nu: Den gik i stå efter 3 timer på fisketur, tændrøret var sodet, det blev skiftet og den startede straks. Siden er der kommet  olie med ud i udstødningen og  der kommer lidt  olie baglæns ud ved pejlestangen og ved påfyldningsstudsen.
Motoren starte fint og lyder vist nok også som den skal.

Jeg har haft magnettændingen til eftersyn hos Marstal motorfabrik, har stillet på blandingsskruen på karburatoren, men det har ikke hjulpet.

Jeg vil så nødig skulle tage motoren ud og sende til marstal.
Gode ideer efterlyses. Båden ligger i Bogø havn (ved Farø).  Er der nogen der  kender en Marstal - motorkyndige i det område.

Hanne  H


hanne

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hanne.
 Og velkommen her på LDS.
Umiddelbart lyder det som om du har for meget motorolie på motoren. Start motoren og lad den køre lidt, stop den og mål så olien, den skal så stå på minimums mærket, er den over denne streg har du for meget olie på.
Du skal måle umiddelbart efter at motoren er stoppet.
At dit tændrør soder til skyldes at din moter får for fed en blandning, så du må have fat i justerskruen igen.
Og så lige en lille detalje  en anden gang skal du lægge et sådant spørgsmål i Lav Båd.

V.h.  Håndværkeren

Kære håndværker.
Dejligt du fandt mit spørgsmål- selvom det står forkert.
Ang. olie - så har jeg lige skiftet olie på krumtaphuset. I instruksbogen står der 1,35 liter SAE 30- jeg anvendte 1,2 liter- og så står olien midt mellem min og max når den er kold.
Jeg prøver din opskrift- og jeg har læst rigtigt når du skriver at den ikke skal være over minimum?
Ang. tændrør og justeringsskrue. Jeg har lidt svært ved at vurderer hvornår motoren skifter lyd - kan jeg istedet som jeg har læst et sted i Lav-det-selv - skrue skruen mod højre helt ind- og så 1,5 omgang ud? eller kan du give mig et bedre håndgreb.
mange hilsner
Hanne

hanne

Ja det har du da, den skal stå på minimum ikke under ikke over når motoren lige har kørt varm. Det er da godt nok en fed olie du bruger her om sommeren, men hvis det står i indstuktions bogen må det værer rigtigt. Du skal dog lige tjekke om der står mineralsk olie, for kører du med en fuldsyntitisk behøver du ikke mere end 20/40.
Juster skruen skal faktisk stilles medens motoren er belastet, så vil du tydeligt kunne mærke forskel når den står rigtigt, og så er det kun små bevægelser på skruen når du justerer. Men prøv bare at skrue den i bund og så halvanden omdrejning ud, herfra kan du så finjusterer den medens motoren går 3/4 kraft.
Faktisk sejler man aldrig mere end 3/4 kraft, giver du den fuld gas hælder du bare en masse benzin ud til ingen verdens nytte.
Hej Håndværker.

Har nu tappet 3,5 dl olie af fra krumtaphuset- ud af 1.2 l.iter - således at pejlemærket er på minimum både ved kold og varm olie.
Har kørt med motoren med gas på i fortøjningen i 30 min: der siver stadig langsomt olie ud ved pejle-oliepinden - og der kommer lidt olie med i udstødningen- især når motoren trækker langsomt - eller går i tomgang. Når den trækker sv.t. sædvanlig "ganghastighed" ( ca. 4 knob) kommer der ikke olie i udstødningen.
Jeg har stillet på blandingsskruen - først helt ind- så 1,5 omgang ud- og så ind til der resterer 1 omgang. Tændrøret soder stadig - men motoren kørte stadig efter 1/2 time- og kunne startes igen. Gad vide hvor meget sod der almindeligvis er på tændrør. Det er tør sod- som jeg kan børste af med en stålbørste.
Ellers starter motoren med det samme -både med Dymo og håndsving.
Skal jeg være tilfreds med dette - eller er der mere jeg kan gøre?

Mange hilsner   Hanne

hanne

Nu kan jeg ikke lige huske om det skal være et varmere eller koldere tændrør du skal have fat i, for at undgå sod på det. Et tændrør skal helst være lysebrunt på kanten og ren elektrode for at det er det rigtige.
Jeg kan ikke forstå at den stadig trykker olien op ved oliepinden og i udstødningen. Nu kan jeg altså ikke lige huske om der er et udluftnings rør fra krumtaphuset på en Marstal motor, for noget kunne tyde på at den ikke kan komme af med det overtryk der kan dannes i krumtaphuser. Det er jo kun på en totakter der er brug for overtryk i krumtaphuset.
Nå nu er det jo snart sommer, så må du liste en tur over til Marstal, hvor du lige kan få en af de gamle til at se på den.
Annonce
Håndværker. Det er noget sludder du siger, olien skal når den er kold stå på maximum, hvis du mener noget andet så må du give en forklaring.
Det har jeg da heller ikke udtalt mig om. jeg skriver udtrykkelig at når motoren er varm, skal den stå på minimum. Hverken over eller under.
Håndværker.  Nej undskyl, men du skriver at med varm olie skal den stå på minium hverken over eller under, hvis det er rigtigt hvor er så den manglende olie blevet af, da olien er tynd på det tidspunkt så hænger den jo ikke på siderne af motoren, det viser sig jo også at oliestanden er ens ved både varm og kold motor. Jeg vil mene det rigtige svar må være, ved kold motor skal olien stå ved max mærke.
Hanne.
På den side af cylinderen, hvor reverset er, er der et 3/4" rør, med en messingventil. Dette er udluftningen til krumtappen. I ventilen sidder der en fjeder og en kugle. Dette skal være rent og gangbart, så ventilen kan, om jeg så må sige "Snøfte" når motoren kører. Hvis ventilen er stoppet, kan dette godt være årsag til, at olien kommer op ved pejlepinden. Hvordan er pakningen på din pejlepind ?

holmeren

Skrevet af j håndstad den 20-05-2009 19:43
Håndværker.  Nej undskyl, men du skriver at med varm olie skal den stå på minium hverken over eller under, hvis det er rigtigt hvor er så den manglende olie blevet af, da olien er tynd på det tidspunkt så hænger den jo ikke på siderne af motoren, det viser sig jo også at oliestanden er ens ved både varm og kold motor. Jeg vil mene det rigtige svar må være, ved kold motor skal olien stå ved max mærke.
Sådan kan man selvfølgelig også gører det, jeg har bare lært at hvis man lige efter at motoren er kørt varm og lukket skal olien være lige ved stregen på minimum. Men målingen skal fortages umiddelbart lige efter den er stoppet.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis