Marstal bensinmotor 6 HK, 1968 - hjælp

Jeg har i to år haft en dejlig Lynæs damjolle fra 1968 (træbåd) med en marstalmotor type E, 6 HK fra 1968 med Dymo starter
Motoren driller nu: Den gik i stå efter 3 timer på fisketur, tændrøret var sodet, det blev skiftet og den startede straks. Siden er der kommet  olie med ud i udstødningen og  der kommer lidt  olie baglæns ud ved pejlestangen og ved påfyldningsstudsen.
Motoren starte fint og lyder vist nok også som den skal.

Jeg har haft magnettændingen til eftersyn hos Marstal motorfabrik, har stillet på blandingsskruen på karburatoren, men det har ikke hjulpet.

Jeg vil så nødig skulle tage motoren ud og sende til marstal.
Gode ideer efterlyses. Båden ligger i Bogø havn (ved Farø).  Er der nogen der  kender en Marstal - motorkyndige i det område.

Hanne  H


hanne

Jeg har i to år haft en dejlig Lynæs damjolle fra... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej gwholm.
Tak for dine gode råd.
Har nu set på udluftningsventilen ved cylinderen. Den er i låget til olie påfyldningrøret. der er et hul indefra som er forbundet med 2 rør der ender i  2x 2 huller på siderne - jeg ved ikke om der sidder en kugle og en fjeder derinde. Den var tilstoppet - jeg har renset alle hullerne så der blev fri passage.

Har bagefter sejlet 1 time og fanget hornfisk til middagsmaden - der kom et enkelt snøft - næsten ingen olie i udstødningen- men stadig siven ud ved pejlestokken.

Pejlestokken har jeg så set nærmere på. Den slutter af foroven med en skruegang - der sidder ingen pakning her.  Pejlestokken skrues ned i det "stykke rør"  (jeg ved ikke hvad det hedder - men det har skruegange både indvendigt og udvendigt) som jeg skruer  af når jeg suger olie op. Der er heller ingen pakninger her.
Det ser lidt slidt ud- så der kunne godt være en lækage der. Mon ikke jeg skal få 2 pakninger fra Marstal- i instruksbogen ser det ud til at være bestillingsnr. E 18 og 19 - tætningsring.

Hej    Hanne

hanne

Nu fungerer motoren fint.
Tak for de mange gode råd.
Det der hjalp var:
1. rense overtryksventilen-"snøfteventilen" - 1 døgn i terpentin- herefter kunne jeg høre kuglen rasle - når jeg rystede ventilen.
2. Satte tætningsringe - O-gummiringe på pejlestokken og bøsningen hertil.
Herefter kom der ikke længere olien baglæns ud ved pejlestok og snøfteventil.
Men stadig olie ud med udstødning og sodet tændrør.
3. Ved træskibssammneslutningens pinsestævne i Stubbekøbing ( vi har en 32 fods træbåd samt denne her træjolle 15 fod) fandt jeg frem til en Marstalmotor kender: Han regulerede tændingstidspunktet og satte blandingsskruen (helt ind mod højre- så 3/4 omgang ud ).
Alt i alt- motoren trækker fint nu og spytter ikke længere olie ud i udstødningen.
mange hilsner
en glad Hanne

hanne

Og således endte det Eventyr, som et Eventyr skal ende
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis