Nogen der kan anbefale en elektriker til båden?

Jeg står overfor det problem at mine batterier i båden aflader utrolig hurtigt. På en uge har de således gået fra 12,7 volt til 12,14 idag.

Når jeg afmonterer kabelskoene går det noget langsommere med afladningen..

Til info kan siges at motorbatteriet er 4 mdr gammelt og forbrugsbatteriet er 3 år gammelt.

Nogle der har gode råd til denne hurtige afladning - eller evt. kan anbefale en elektriker i hovedstadsområdet (til både)?

Mvh

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er dine batterier fysisk adskilte og er de parvis ens, hvis du har flere end et på hver bank?
Batterier har en indre modstand så de aflader sig selv hen ad vejen. Bruger du en lader til begge batteri eller har du 2 lader et til hvert batteri?
Hvis du bruger en af de " billige" ladere autolader ect. så får du ikke volten op for det er de ikke gode til. Du må heller ikke lade 2 forskellige batteristørrelser med en lader for så vil det dårlige trække det gode ned.
Du skal bruge en lader der kan vedligeholde lade f.eks C-teck eller som jeg bruger en Tystor soft 1210 og et skille relæ Zeptor.
Skillerelæet bruger hvis du ikke vil flytte laderen når det ene batteri er ladet op. Den anden opsætning gøre det automatisk.
Kik lidt her: http://www.kjoeller.com/stroembaad.htm

Det virker ved at når du er på landstrøm så lader den først forbrugsbatteriet op og når den er oppe lader den så startbatteriet op. Når du sejler er det lige omvendt først lader den start batteriet op via generatoren derefter forbrugsbatteriet.
Tystoren er beregnet til at stå på hele tiden. Den ødelægger ikke batterierne.
Hilsen Softice
Hej,

Laderen er en Vetus 15 amp - fra 1988, og samtidig er der også et skillerelæ på at lidt ældre data (ældre end 5 år)..

Mistænker laderen for ikke at lade tilstrækkeligt kraftigt - således tjekkede jeg hvilespændingen 7 timer efter jeg havde ladt fuldstændig op. Hvilespændingen var kun på 12.57 V - hvilket jo ikke er imponerende..
Hej. Nej det er ikke imponerende. Hvilespændingen skal vist være noget højre. Kan godt være din lader er gået til, eller dit skillerelæ. Hvad hvis du lader batterierne hver især?
Hvad giver laderen ud? skulle gerne give omkring 14,5 til 14,7 v.

Annonce
12,72 v i hvilespænding = 100%, 12,36 v = 70%.
Jeg ville sætte lader til forbrug, og generator til start, og få dem ladet op. Herefter ville jeg belaste dem, for at se om der var lidt sammenhæng i forbruget og amperretimerne. Hvis ikke ville jeg skifte batteriet.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Men hvis du skal bruge en elektriker med forstand på de dele kan jeg anbefale Lillebos Autoelektro i Hillerød.

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

OK - det vil jeg huske til en anden gang.. Nu tager Kjøller ned og ser på det, og giver et tilbud.. han er dog sjældent helt billig..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis