køle loftsrum med kælderkølighed?

Jeg skal bygge et soveværelse på loftsetagen.
Det bliver sikkert rigtig varmt deroppe, så jeg overvejer at installere aircondition.

Men kommer til at tænke på, at i kælderen er der jo dejlig kølig luft.

Er der ikke en idé i at cirkulere den kølige luft fra kælderen op i soveværelset og varmen fra soveværelset ned i kælderen?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo - medmindre den dejlige kølige luft fra din kælder er fyldt med fugt, mug, svampesporer, radon og hvad der ellers gemmer sig dernede....
Sjovt nok har jeg tænkt noget lignende.
Jeg har med interesse læst diverse tråde om solfangere, der cirkulerer den varme luft ind i f.eks. et klamt kælderrum.
Men så tænkte jeg, - jeg bor i en bungalow med pyramideformet tag, der virker som én stor solfanger. Om sommeren bliver her nemt 40 grader varmt. Så hvis nu man etablerer et rør fra toppen af "pyramiden" til den halvklamme kælder, og trækker den varme luft nedad med en solenergidrevet ventilator, mens tagluften fornys ved at der trækkes udeluft ind under tagudhænget, ville man slå to fluer med et smæk.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Nå, jeg havde ikke lige fanget at du allerede linkede til det..

Det ser dag smart ud!

Hvor meget køling kan det levere, pr meter slange?

Jeg har desværre ikke mulighed for at brug nordsiden, da mit hus er et byrækkehus med nordsiden mod gaden.
Men jeg har et jordareal under en stor terrasse, hvor der ikke kommer sol til jorden.

Jeg skal køle et rum på 15 m2.

Hvad koster anlægget i alt, når man ikke har noget af det overhovedet?
Hej

Ja det lyder som en god ide, med at lægge det ind under terrassen.

Jeg har hørt om en der bare havde gravet 30 m 110 kloaksrør i jorden. Det virkede tilfredsstillende.

Det drejer sig om at have så stort en overflade som muligt. jeg tænker det ville være billigst og bedst at bruge sådan nogle tomrør. 

http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=824

Men det kan jo laves på mange måder. De store manifold rør som er vist i linket fra solarventi, behøver nu ikke være gravet ned. Det er nok at rørene er det. Her tænker jeg på indtrængen af vand i jorden.
( det skal jo helst være vandtæt.)

Istedet for sådan en solcelleblæser, kan du jo bare bruge en alm. blæser. og så tænde den ved behov.

Jeg vil nok give mikemarbjerg ret. Undgå at få det kælderluft ind i soveværelset, men få frisk luft ind udefra.

Men du kan lave det billigt og du får noget airkondition der er meget billigt i strøm.

mvh
777
Jeg mener den energirigtige løsning, som i Sydeuropa, er isolering af loftet, herunder også reflektiv isolering mod infrarød stråling, det er meget billigt, samt ventilation.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af 777 den 19-05-2009 15:48

PP- ribberør eller PE- ribberør.

 Det er de sorte slanger, du kan se i linket. der lægges i jorden.
 mvh
777


Jepper - samme rør anvendes også til solfangeranlæg for pool - men de koster det blege - især ved Solarventi hvis produkter generelt aldrig kan prismæssigt retfærdiggøres!

Bedre at købe alm. PE-rør og så bare lægge lidt flere meter ned for at få samme overfladeareal på slangen. De PE-rør som anvendes overalt i landbrug og gartneri sektoren er markant billigere pga. større anvendelsesområde og dermed konkurrence producenterne imellem.

Og reflektiv isolering har jeg flg kommentar til:

http://www.ebst.dk/presse_ebst/104821/1/0

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis