Ny bundmaling til gammelt skiv

Jeg har et pennalhus fra ´28. Det er altid blevet behandlet med tjære og kobberpatent. Har hørt at kobberpatent er giftigt og besværligt. Gives der andre muligheder ?

------------------

preben
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meningen med kobberet er jo netop at det er giftigt.... for ikke at få alt for meget begroning under bunden af båden. Jeg vil ikke være bange for at fortsætte den gamle behandling af båden... Men et "penalhus" er da malet over vandlinien oftes med den traditionelle lyseblå farve. Hempel udgiver et lille hæfte der viser lidt om behandlingen af både og også træbåde men naturligvis kun med deres egne produkter, men principperne er de samme for alle producenter.
Kender du bogen om penalhuset?? eller afsted på biblioteket eller boghandel.. Det er en fin lille bog om denne limfjordens første rigtige lille motor drevne fiskefartøj. Bygget helt specielt til limfjordens specielle fiskeri og lovgivning.

Limfjordsmuseet i løgstør har også et par af disse dejlige Penalhuse og den ene er meget original og de kan sikkert også give gode råd om dit lille skib hvis du savner hjælp...

Limfjords hilsner Njord

MVH Njord
PS jeg kan se du bor i vejle så vi se nok på havnen !!!

Hvor ligger din båd ??

Er det på lystbådehavnen eller ligger den for svej eller ved een af de små broer ???

Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Njord.

Fik du min forrige mail ? Der skete et kiks.......
Ellers kan jeg blot gentage at jeg ligger ved bro H, nr. 783. Jeg er dernede torsdag ca. 10.30 og - efter endt sejlads, forhåbentlig - igen ca. 14.30. Der er kaffe på kanden.

Skibshandleren mener at jeg efter optagning skal prime på det nuværende kobberpatent (efter let slibning), og så til foråret give den Yacht Classic. Kobberpatent sælges ikke mere, og er ulovligt og besværligt, så fy da !

Hvis du vil maile udenom Lav-Båd er min mail [email protected]

Venlig hilsen
Lars

preben
Prøv lige Hempels hjemmeside -de har også et lille hæfte der er god at få forstand af.

(min egen båd er fra ´72, bygget på et penalhusværft, så der er genkendelige detailer)

GN

Gert Nøjsen

Inden du går i gang vil jeg foreslå dig at kigge nærmere på den svenske hjemmeside for træbådsfolket. Det er ganske enkelt en guldgrube - her er linket: http://www.trabatsakuten.nu/
Venlig hilsen
Simon
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
citat:
Oprindeligt indsendt af simon hansen 2:
Inden du går i gang vil jeg foreslå dig at kigge nærmere på den svenske hjemmeside for træbådsfolket. Det er ganske enkelt en guldgrube - her er linket: http://www.trabatsakuten.nu/
Venlig hilsen
Simon



Hej Simon.
Tak for dit svar. Det var pænt af dig. Kender godt linket, men det er jo på svernskt. Og dem er der ikke så mange af i Vejle, men jeg prøver........
Hvad maler du dit skiv med ?

Venlig hilsen
LC

preben
Hej
Aktuelt sejler jeg glasfiber, men jeg kigger efter en klassisk træbåd - Nordisk Krydser eller lignende - og køber, når den er der. Har tidligere haft en meget gammel klinkbygget smakkejolle.
Har du problemer med det svenske, så oversætter jeg gerne - jeg er nemlig tosproget dansk/svensk.
Jeg synes absolut du skal holde fast i så meget af den gamle måde at bevare træet på som muligt. Tjærebehandlingen er fremragende til at bevare træ. Det kan man læse mere om bl.a. på forsøgscenter Raadvads hjemmeside, www.raadvad.dk.
Hvis du skraber træet rent, så skal det have rå (endelig rå og ikke kogt) linolie fortyndet med fransk terpentin, så meget som træet kan suge. Smør gerne over lang tid, f.eks gennem vinteren. Træet er mættet, når overfladen ser våd ud. Denne smøring bør også gøres indefra, hvor træet helst ikke skal dækkes af maling, men kunne ånde.
Trætjære konserverer træet effektivt, og kan foryndes på forskellig vis for at få øget indtrængning. Det kan du læse på bl.a. Raadvads hjemmeside.
Udvendig må du prime den tjæresmurte overflade inden du benytter en godkendt blød kobberbundmaling, f.eks. Hempels Classic Yacht. Hvilken primer du skal bruge, kan Hempel nok fortælle dig. Hvis Hempel er i tvivl, så spørg nogle andre fabrikanter.
Pointen med at fylde træet med Linolie er at forhindre vand i at fylde det. Og en fugtighedsgrad under 20% er en forudsætning for at være fri for råd på langt sigt.
Linoliefyldningen forhindrer imidlertid ikke svampe at trives, så derfor skal der også benyttes et middel, der forhindrer mikroorganismer i at vokse. Det er her trætjæren kommer ind i billedet. Den er nemlig meget effektiv og samtidig har den en holdbar overflade. Ulempen er, at den ikke danner en ensartet farve og at den er lidt blød.
Hilsen Simon

Er brugen af tjære ikke blevet forbudt? PÅ den svenske hjemmeside mener jeg at have læst en advarsel mod fortyndet linolie, idet fortynderen fordamper,og så fyldes træet ikke 100%. Man anbefaler f.eks. Owatrol 1.

Jeg bruger selv Owatrol 1 (og 2 over vandlinien) og er yderst tilfreds, det er let at arbejde med, og er ikke så temperaturfølsomt.

GN


Gert Nøjsen

citat:
Oprindeligt indsendt af simon hansen 2:
Hej
Aktuelt sejler jeg glasfiber, men jeg kigger efter en klassisk træbåd - Nordisk Krydser eller lignende - og køber, når den er der. Har tidligere haft en meget gammel klinkbygget smakkejolle.
Har du problemer med det svenske, så oversætter jeg gerne - jeg er nemlig tosproget dansk/svensk.
Jeg synes absolut du skal holde fast i så meget af den gamle måde at bevare træet på som muligt. Tjærebehandlingen er fremragende til at bevare træ. Det kan man læse mere om bl.a. på forsøgscenter Raadvads hjemmeside, www.raadvad.dk.
Hvis du skraber træet rent, så skal det have rå (endelig rå og ikke kogt) linolie fortyndet med fransk terpentin, så meget som træet kan suge. Smør gerne over lang tid, f.eks gennem vinteren. Træet er mættet, når overfladen ser våd ud. Denne smøring bør også gøres indefra, hvor træet helst ikke skal dækkes af maling, men kunne ånde.
Trætjære konserverer træet effektivt, og kan foryndes på forskellig vis for at få øget indtrængning. Det kan du læse på bl.a. Raadvads hjemmeside.
Udvendig må du prime den tjæresmurte overflade inden du benytter en godkendt blød kobberbundmaling, f.eks. Hempels Classic Yacht. Hvilken primer du skal bruge, kan Hempel nok fortælle dig. Hvis Hempel er i tvivl, så spørg nogle andre fabrikanter.
Pointen med at fylde træet med Linolie er at forhindre vand i at fylde det. Og en fugtighedsgrad under 20% er en forudsætning for at være fri for råd på langt sigt.
Linoliefyldningen forhindrer imidlertid ikke svampe at trives, så derfor skal der også benyttes et middel, der forhindrer mikroorganismer i at vokse. Det er her trætjæren kommer ind i billedet. Den er nemlig meget effektiv og samtidig har den en holdbar overflade. Ulempen er, at den ikke danner en ensartet farve og at den er lidt blød.
Hilsen Simon




Hej Simon.
Tak for dit meget kompetente svar. Jeg har også fået en melding fra Stig Theede. Han mener at jeg her i efteråret skal give båden en gang fortyndet kobberpatent (efter slibning med 80 vådslibningspapir forstås....). De enkelte huller der er i malingen efter nylig kalfatring skal jeg give Hempels primer. Til foråret skal jeg så give den noget "professionelt maling", (har spurgt ham hvad det er..), idet Yacht Classic ikke er særlig effektfuld. Så dit glimrende svar om rå linolie (efter toral nedslibning) er jeg for doven til at effektuere. Hvad mener du iøvrigt om Stigs forslag ?. Kender ikke manden, men også han virker meget kvalificeret.
Den svenske hjemmeside er aldeles fremragende, og egentlig let forståelig. Man skal bare tænke på Stig Broman !

PS. Ved du iøvrigt hvordan man fjerner de sorte skjolder på mahogni ?
Venlig hilsen
Lars

preben
Hej
Nej trætjære er ikke forbudt, det anbefales tværtimod som impregneringsmiddel. Læs gerne www.raadvad.dk
Forbudt er derimod Stenkulstjære, som er et biprodukt fra de gamle gasværker. Møggiftigt og egentlig ikke godt til træbehandling, men ret udbredt på f.eks. gamle kuttere. Det blir hårdt som sten.
Linolie blandet med fransk terpentin (også kaldet balsamterpentin) skulle til forskel fra linolie blandet med almindelig mineralsk terpentin ikke give samme problemer med for hurtig fordampning. Dette ifølge de svenske træsejlere. Men der skal naturligvis ikke terpentin i olien, hvis den nemt suger ind i træet.
Man kan godt bruge Owatrol i stedet for - de svenske træsejlere hævder det er hip som hap, blot at Owatrol koster kassen i forhold til linolien.
Og så kan hver og en jo mene sit om svenske træsejlere...
Hilsen Simon
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også