Pupper på vindrue

Hej
I vores udestue er  vores Vinplante blevet fyldt med små pupper som er fyldt med noget lyserødt stads og vi kan se en del myrer som er i nærheden af pupperne.Hvad er det for noget og hvordan fjerner man det ??
Jeg vedhæfter et billede af det
Mvh
Torben
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For mig at se er det en svamp som du skal se at få fjernet, det er dog muligt at den allerede har bredt sig langt ind i planten, hvorefter den langsomt dør. Planten altså
Umiddelbart tyder dit billede ikke på, at en "godt nok" løsning tilvejebragt med forhåndenværende midler er tilstrækkeligt.

Jeg synes du skulle sende dit spørgsmål og billede til vinavlerforeningen (w3.vinavl.dk). De kan formodetlig både fortælle dig hvad det er, og hvordan du bedst behandler (både så du fjerner problemet for dig selv, men også undgår at problemet spreder sig fra dig til andre).

Så er der afsendt en mail til vinaflerforeningen,så må vi se om de kender til problemet.
Mvh
Torben
Hører gerne om svaret, da vi selv har et par vin stående. Så det vil da være rart at vide om der skal gøres noget/hvad der skal gøres, hvis man oplever det samme.
Annonce
Det kunne måske være skjoldlus?
Skrevet af Zephirine den 20-05-2009 18:12
Det kunne måske være skjoldlus?
Det synes jeg også det ligner - "det lyserøde stads" kan være det sekret de udskiller for at tiltrække deres bodyguards (myrerne).

De kan godt være seje små kræ at udrydde, har selv haft dem på et fersken-træ - da jeg endelig kom af med var det ved at sprøjte et par gange med Malathion (de der pinde man sætter i jorden sammen med planten for at forgifte dem virker ikke ordentligt!), man skal sprøjte flere gange på forskellige tidspunkter for de er svære at nakke når skjoldet er blevet hårdt.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu ved jeg ikke om de lus er de samme som kan optræde på roser, for der har jeg med meget stor suces udryddet dem med ren kærnemælk sprøjtet på med en blomster forstøver.
Jeg fik kontakt med Plante-doktor.dk og han gav mig dette svar.



Til Torben Jensen



Jeg kan se på dit billede at der er tale om vinskjoldlus (Pulvinaria vitis). Det er ret almindeligt at vin bliver angrebet af disse skjoldlus. De lyserøde æg vil inden ret længe klække og nye små vandrelarver vil herefter vandre ud på de nye skud hvor de sætter sig fast og begynder at suge.. Ved sugningen udskilles overskydende sukkerstoffer de lægger sig som et glinsende lag på bladene og giver grobund for forskellige grålige svampe.

Det gælder altså om at få fjernet så mange som muligt af disse tottet med æg. Normalt anbefaler man at anvende en stiv børste i det tidlige forår inden der kommer blade. Det kan være vanskeligt at komme til nu.

Når æggene klækker, kan der sprøjtes med insektsæbe, men man skal ikke regne med at få 100 % effekt.



På min side http://www.plante-doktor.dk/skjoldlus.htm kan du læse mere om de forskellige skjoldlus.. Jeg har nævnt et meget effektivt middel der hedder Calypso, men dette må ikke bruges i spiselige kulturer og det er vin jo..







Hilsen Magnus Gammelgaard



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis