Fjerne savsmuldstapet fra siporex vægge

Hej. Vi har købt hus fra 1963 og er nu igang med at istandsætte det. Vi skal fjerne tapet fra væggene og væggene mener vi er porebeton vægge eller ihvertfal et andet porøst material som minder om det og suger fugt. Der er savsmuldstapet i de fleste rum og vi har en del arbejde med at fjerne det med spartel og vand plus tapetdamper. Er der nogen som har en fix idé til hvor dan vi gør dette lettest? På forhånd tak for hjælpen. Venlig hilsen Betty
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi har nogen plade vægge i vores hus fra 70 de hedder vist kalit plader.. det minder lidt om MDF, den bedste måde for os var at gøre det vådt med en kost med noget tapet opløser på og så bruge hånd spartel.. self. bliver pladen også lidt våd men det tørrer hurtigt op igen med god udluftning.
Jeg har også været i gang med renovering hvor der var den type plader. Vi flåede det hele ned pga. brandfaren og satte gipsplader op istedet. Stort arbejde, men efter min mening bøvlet værd.

Christian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
skal væggene renses med henblik på at finpudse eller fuldspartle dem?
Hej I skal gøre det vådt med kost og med tapet opløser i vandet, og så bruge en tapet stripper til at rense af med,- så kører det for jer..
Hej I skal gøre det vådt med kost og med tapet opløser i vandet, og så bruge en tapet stripper til at rense af med,- så kører det for jer..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Som Christian skriver i svar nr. 3

Ned med det og gips på,har selv gjort det netop Mht. brandfare. Vi havde boet her et par år først,og havde
3 værelser ovenpå med det lort. da vi rev det ned og op med gipspladerne forsvandt lugten af "gammelt"
Også selv om vi havde malet da vi flyttede ind.

I blir bare glade for det bagefter.

Mvh Henrik

 Mvh Henrik

Smør væggen ind i en tyk sæbeopløsning eller tapetklister, sæt derefter afdækningsplastik over og lad det sidde til tapaten løsner sig selv, det handler om at den gamle tapet skal holdes fugtig i et stykke tid derfor afdækningsplasten, som sørger for at vandet ikke fordamper.

Hilsen
AllaN
Til boso

ja væggene skal renses for savsmuldstapet for at vi vi kan spartle dem bagefter og have glasfilt på. Vi overvejer også en slibemaskine for at få savsmuldstapeten ned.
Til nallerplys og cvi

Er de brandfarlige? Jeg har googlet æodt rundt men synes ikke jeg fandt noget om at de skulle være brandfarlige.
Har ladet mig fortælle at væggene ikke er Siporex men porebeton
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også