Hjælp til eksamensprojekt

Hej alle

Jeg er i gang med mit teknologi eksamensprojekt hvor temaet er CO2. Jeg skal fremstille et produkt der på en eller anden måder hjælper med at mindske udledning af CO2. Det kan enten være forbedringer til eksisterende produkter eller et helt nyt produkt.

Efter lidt brainstorm kom jeg på ideen om at lave en slags hætte, der kan sættes nedover en gryde der står på komfuret. Ideen er så at man kan slukke for komfuret før tid og så lade den stå med hætten på sig. På den måde sparer man nemt strøm.

Det jeg så skal have hjælp til er ideer til hvilke isolerende materialer der kan bruges til produktet. Det eneste umiddelbare krav jeg har er at det ikke må være brændbart.

På forhånd tak
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja den blev opfundet for ca. 300 år siden og blev kaldt en Høkasse, den gang var det en trækasse i køkkenet der var fyldt op med hø eller halm. Heri satte man så eks. kartoflerne ned lige så snart de var kommet i kog. Der har på et tidspunkt været et produkt i nyere tid, en slags skumkasse der lige passede til en bestemt gryde, der så var samme princip som høkassen. Jeg stiller ris og kartofler ind i sengen på nogle aviser og så bare dynen hen over, så er de kogt i løbet af en halv time.
Så du må på den igen, held og lykke

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af j håndstad den 17-05-2009 18:36
Det må være en varm seng Håndværkeren har, hvad gør du hvis det koger over  ???
Det er faktisk et gammelt husråd jeg fik af min Mormor for snart 40 år siden.
Og det koger ikke over

Og pas på tæerne, hvis du bliver træt inden de er kogt..

ame
Skrevet af j håndstad den 17-05-2009 23:33
Hej Håndværker  Fik selv det samme råd af min mor men det er 65 år siden, men jeg tror ikke du forstod ikke hvad jeg mente.
Næh det gør jeg faktisk ikke

Jeg tror ikke den gode håndværker forstod spørgsmålet, for selvfølgelig går projektet ikke ud på at opfinde noget - så ville der virkelig være prestige i at have bestået HTX :D

Definition:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_conductivity
Du kan evt. finde materialer vha. denne database:
http://www.matweb.com/ -> Physical Properties -> Thermal conductivity

Glasuld eller stenuld er nemt at få fat i, og billigt. Så hvis du kan få det pakket ind pænt, så har du da lidt til en prototype, hehe.

Peace through superior firepower.

Nåeh på denne måde, ja så misforstod jeg spørgsmålet.
Men så ville jeg nok sige at det vil være en uhensigts mæssig løsning at sætte en hætte hen over en gryde på selve komfuret. Med hensyn til at finde et isolerende matriale der også kan tåle den høje varme, ville jeg forsøge mig med volumen vlis og pladevat i flere lag lagt ind i en bomulds hætte, lidt hen efter en rund thehætte.
Kunne vel også være en flaminco-kasse fyldt med kugler- og et hul til gryden. Eks. resterne fra en computer-levering. Vi bruger princippet ved kogning af risengrød - færdig-kogning af kartofler osv. Sus (kokken) kan udemærket lave mad selvom hun kun har et blus til rådighed.
Det er vel heller ikke meningen, at CO2 problemet skal gøre alt primitivt - men rigtigt brugt kan dette princip måske også være med at begrændse energien - lidt på samme måde som en hybridbil - hvor den opsamlede energi genanvendes når den bliver overflødig.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Så kan du iøvrigt sammeligne med energiforbruget ved brug af trykkoger
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis