Hjælp til corsel PAA300F-12, lader eller ej?

I vores Maxi er vi i gang med el-siden og har nu kigget på landstrømmen.
Der sidder 2 Cosel PAA300F-12 power supply.
Der sidder en til hvert batteri som er 75 ah AMC forbrugsbatteri. Batterierne er ikke sat sammen.
Det jeg ikke kan finde ud af er om de bare lader på fuld knald eller om de pulslader eller hvad pokker de nu gør. Er det overhovedet et system man skal bruge i en båd.

Vi vil jo godt kunne sætte landstrøm til så der kommer masser af power på vores batterier og vores nye 12 v køleskab kan være koldt. Uden at skulle tjekke volt på batterierne og manuelt afbryde strømmen.
Det vil også blive lidt bøvlet for det batteri køleskabet sidder på skal jo lades mere end det andet der ikke er særligt belastet i øjeblikket.

Vi overvejer også at trække en 2.5 m2 ledning mellem de 2 batterier. Der er ca. 5 meter mellem dem så de kan arbejde sammen. De er købt samtidig og er helt ens.

Vi kommer i båden 5 til 7 gange om ugen så frokost og aftensmad ligger i køleskabet.

Du kan læse om vores Corsel her:

Cosel pdf1


Cosel manual

Jeg har læst den manual så godt jeg kunne men min engelsk er ikke god nok. Samtidig er den skrevet til fagfolk og det er jeg absolut ikke på det område.

Vi vil blive meget glade hvis der er en barmhjertig sjæl der vil bruge 5 minutter på at skimme manualen og så forklarer mig hvad det er vi har i båden.
Lige nu er der en 220 v ind i hver og en 12 volt ud til batteriet.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hej gr.om. det du har i båden , er en decideret strømforsyning der gir 12 volt 27Ampere, det er ikke en batterilader, for at lade dine batterier skal spændingen op på omkring 14 volt

og med hensyn til at koble batterierne sammen, skal du op i et meget større ledningstværsnit, min.16kvadrat


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg havde godt nok en en ide om det var sådan en dims.. Nu er der en justeringsmulighed så de er justeret op og giver så der lades med over 14 volt.
Dvs jeg skal flytte det ene batteri så de sidder ved siden af hinanden og så anskaffe en ny lader.

Har du eller andre en ide om hvad jeg skal kigge efter. Det skal jo helst kunne lade begge begge batterier op i løbet af 12 til 16 timer eller hvor længe man nu ligger i havn. Den skal kunne stå tændt og "lade" døgnet rundt og vedligeholde batterierne.
Og så skal den jo helst ikke være den dyreste luksusmodel med lyd og lys hvis du forstår. Riget fattes penge.

Den Nye motor vi skal have på vil også kunne lade med ca. 4 til 6 amp. og vi sejler altid med motor ud af sundet med motor. Den skal så have en ledning til de 2 batterier som står ca 7 meter væk.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hvis de er justeret til at gi 14 volt, kan de sagtens lade dine batterier, men med risiko for at overlade,og ødelægge batterierne,og det er ikke godt at lade den stå i flere dage uden opsyn

jeg har selv en 10A pulslader som jeg købte hos en campingforhandler, den kostede cirka det halve af hvad bådpuscherne ville ha

hvis dine batterier er ca halvt afladet , vil du kunne lade dem op på ca 8 timer

10A x 8H = 80ah ,  det holder ikke helt , for du bruger jo strøm til køl hele tiden,

men du kan lade din strømforsyning trække dit køleskab når du ligger i havn, så slider du ikke på batterierne


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

ja tak halv pris er godt.
Hvis jeg beholder den ene strømforsyning skal jeg jo skifte om hvis køleskab skal kører på det uden om batterierne når vi er i havn.

I vores gamle båd havde vi kun lanterner og ekkolod der brugte strøm, ud over selvfølgelig belysning, men det blev jo kun brugt i havn når laderen var sat til..
Det kostede en del billige batterier gennem årene fordi jeg glemte at lade. Derfor har jeg kigget på lidt forskellige ladere og Ctek marinelader fra Exide som hedder ctek M200 er jeg lidt varm på.
Men jeg er åben for andre ideer. Den skal jo lade 2 x 75 ah batterier.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej GOM.
Jeg vil anbefale en Tystor 1210 og et Zeptor skillerelæ hvis du bruger et batteri til start og det andet til forbrug. Jeg har selv installeret det i båden i vinters , da jeg havde problemer med strømmen. Det ligger desværre ikke i den billige ende, men jeg mener at det spare sig ind i det lange løb. Tystorladeren er en rigtig god lader og er beregnet til at stå på 24/7. Jeg er meget glad for min og alle batterier er op to speed pga Zeptorskillerelæet da strømfaldet over relæet er meget lille. Når jeg sejler lader min generator med ca 14,4v konstant.
Jeg holder mine batteribanke totalt adskilt, men med en mulighed for sammenkobling hvis uheldet er ude og jeg har brug for strøm den ene eller den anden vej.

Annonce
jeg har 2 forbrugsbatterier og så sejl for resten dvs. jeg ikke skal bruge noget til start.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvad er dit nuværende problem? Er du sikker på, at det der er lavet ikke virker? Mangler du strøm, eller "koger" dine batterier? Har du mulighed for at måle batterispændingen med et voltmeter, så er der en tabel over "opladningspct" i "El om bord". Hvor længe kan båden klare sige uden landstrøm?
Om du køber en Tystor (som jeg også har), eller den anden du henviser til er sikkert ligefedt - så vidt jeg kan se. Og placeret midt imellem dine batterier, og med en 3,5 kvadrat imellem - ja det er de dimensioner jeg har mellem bil og campingvogn, og det virker fortrinligt.
Ellers flyt batterierne sammen, hvis du kun har forbrug er det jo revende ligegyldigt, bare du har strøm - jeg tror du får længst holdbarhed af dine batterier hvis de "følges" ad mht. forbrug. Men en gang til -- hvad er problemet?

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

problemet er jo at jeg lige har smidt for 2500 kr nye batterier i. de gamle som sad i var døde.
Hvis de ladere jeg har nu bare smider fuld knald ind i de AGM batterier jeg har nu så kan de ikke holde så længe som jeg ønsker.
Det skulle jo helst være så laderen lukker ned når alt er fuldt opladet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nåe - den havde jeg ikke lige fanget. Men som sagt, så virker det ok med valg af lader, og kobl batterierne sammen. Du skrev 2,5 - jeg 3,5 - så for at give mig ret, så vikler du lige to af dine ledninger sammen.
Jeg tror så ikke de smider fuld knald ind på dine batterier - så var de brændt af over en weekend.

(Men du kan lige sende mig en pris på en af dine corsel'er - campingvognen er klaret med en HN Einhell og et batteri, og da stort set alt i den er 12V ville en "rigtig" løsning når jeg har ekstern strøm være at foretrække)

Man kan så diskutere, hvor meget du skal basere på din nye motor - den strøm du trækker på den er jo baseret på et højere benzinforbrug - men jeg forstår at du ikke har elstart på motoren at tage hensyn til - så kan du glemme alt om skillerelæ og evt. bare trække en ledning fra generator til et af batterierne.

Og endelig må du jo have en skifter mellem batteridrift og corsel til køleskabet - så burde alt vel være på plads. Der ville jeg nok putte et relæ, drevet af strømmen fra corsel, så det skifter automatisk til denne, når du har ekstern strøm.

Håber at mine lidt rodede input er til at forstå.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg har handlet en ctek M200 den kan det hele og var heldig at få lidt procenter gennem arbejde.
Den lader med op til 15 amp og laver alt pr automatik.. og så kan den sagtens have køleskabet tændt direkte på batterierne mens den lader..
Nu skal jeg bare trække en ledning fra motor til batterier.. de skal kunne tåle op til 6 amp og så skal de kun 7 meter..
Mon 3,5 m2 er nok?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis