Fjerne facadepuds

Jeg er den lykkelige ejer af en pudset murermestervilla fra 1918. Pudsen er i virkelig elendig stand, den er skallet af flere steder, har revner og har ikke fæste i muren flere steder (lyder hul, når man banker på den).

Så det er åbenlyst at facaden trænger til en omgang. Umiddelbart tænkte jeg at huset skulle sandblæses og pudses op igen, men skulle jeg selv vælge ville jeg egentlig helst slippe for et pudset hus og bare have mursten.

Jeg går ud fra at man ikke bare går fra et pudset hus til et ikke-pudset hus af flere årsager:

1) Sandblæsning slider/"skader" murstenene.
2) Et hus, som oprindeligt er pudset er ikke muret med facadesten.
3) Et hus, som oprindeligt er pudset vil vindues- og døråbninger sidde dybere end ikke-pudsede huse.

Går jeg ud fra. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl. Nu har jeg dog en mistanke om at mit hus oprindeligt ikke var pudset og derfor er muret med facadesten.

Mine spørgsmål er derfor:

1) Vil puds ødelægge/påvirke overfladen på facademursten, så de ikke vil fremstå pæne, når pudsen fjernes?
2) Findes der alternativer til sandblæsning? Jeg kan fjerne pudsen i store flager flere steder på huset med klør fem, men går ud fra at der er steder hvor pudsen hæfter forholdsvis godt.
3) Hvordan kan jeg se om mit hus er muret med facadesten?

/darzee :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan formentlig ikke få pudset af - uden at skade brandhuden på stenene. Hvilket formentlig vil betyde, dine sten kan blive frostsprængte, hvis du lader dem stå rå.
Derfor tror jeg sandblæsning og cempexo-behandling er vejen frem (så slipper du også for at male).


Mvh.

Jan R.
Hvis jeg må komme med et godt råd her til reparation af facadepuds kan jeg anbefale en god guide i bogen Her Halter Huset - Typiske skader og hvad du gør ved dem. Ligger på nettet på www.herhalterhuset.dk
uanset om du vil male eller pudse vil jeg anbefale dig af få sandblæst faceden da pudset er sluppet flere steder og dermed er der kommet skidt og vand ind bag eksisterende puds, og sandblæsningen gir en ren overflade som maling eller puds kan binde på.
1) Vil puds ødelægge/påvirke overfladen på facademursten, så de ikke vil fremstå pæne, når pudsen fjernes?
Svar: Ja. det vil det helt sikkert, men hvis stene kan bære det kan du man vandskure huset efter huset er blevet sandblæst.

2) Findes der alternativer til sandblæsning? Jeg kan fjerne pudsen i store flager flere steder på huset med klør fem, men går ud fra at der er steder hvor pudsen hæfter forholdsvis godt.
Svar: en Facadefræseer og en el hammer med bred mejsel er et godt alternativ, men et meget beskidt og hårdt arbejde.

3) Hvordan kan jeg se om mit hus er muret med facadesten?
Svar: Bank et stykke af pudsen ca, 1m2 og se hvordan stenene ser ud, og kig især på fugerne, og forbandet og vurder ud fra det.
hvis det er pudset oprindelig vil stenene sandsynlig hvis være smidt i og fugerne ikke lavet særligt pænt.

Et andet alternativ er at banke det løse puds af, reparere hullerene og så give hele huset en omgang netpuds udenpå.

Mvh
Murer
Se min blog - http://murernyt.blogspot.dk/
Forhåbentlig har trådstarteren, fået løst problemet, da tråden er over 3 år gammel
mvh jens
Ja, facaden er blevet pudset op igen, men tak for svaret alligevel. Det kan jo være andre får glæde af det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også