Trådløst netværk

Hejsa

Jeg har lige opgraderet fa 2/2 til 15/15 mbit internet forbindelse.
Jeg føler bare ikke rigtig hastigheden er fuldt med i samme tempo. Når den tester min forbindelse viser den godt nok omkring de 15mbit, men når jeg downloader og surfer kører det lidt ustabilt.

Jeg har længe været træt at mit trådløse netværk da jeg mistænker det for at skabe problemerne. Jeg kan fx downloade med 1mb/s i en time og så bliver det hele pludseligt meget langsomt i et par minutter inden der kommer fart på igen.

Jeg har overvejet om det bare er routeren der ikke kan håndtere den "ekstra" traffik?

Det skal siges at routeren står i kælden og min stationere computer på første sal. Det stiller jo også lidt krav til rækkeviden af netværket. Min stationære virker nogenlunde da den har ekstern antende, men den bærbare virker ikke på førstesalen, så dør signalet.

Min router er ASUS WL-500 gp
Mit netkort er linksys wmp 54g

Jeg vil bare have mig en hurtig og stabil løsning hvor jeg kan udnytte mig internet fuldt ud.

Hvad gør jeg?

Mvh
Kasper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige leget lidt videre med det.

Når jeg tester den stationære ligger den på ca. 3mbit hos udbyderen. Nu har jeg lige flyttet lidt på routeren og computeren så de står lidt mere optimalt i forhold til hinanden. Så sted det lige til ca. 10mbit. Så det må nok tilskrives en sløj router. Hvilken router og netkort har den længste rækkevide?
Hej Kasperkk

Har du prøvet at opdatere din firmware i routeren og driverne på dine computere? Har kun god erfaring med den Linksys model du har, så jeg har svært ved at anbefale en anden model. Evt. kan du finde et bundle tilbud med router og pci/usb wifi kort hvor de to enheder er optimeret til hindanden. Jeg har ikke selv prøvet de mange modeller, men det var en idé. (har testet en Netgear med 802.11n, det var noget skrammel!)

\\ nc

 

Din router burde der ikke være noget i vejen med, for den kan sagtens klare en 15/15mbit/s forbindelse, men rækkeviden på routeren halter, når der kommer et par vægge i vejen.

Jeg har selv en magen til og jeg har ingen rækkevide og hastigheds problemer når jeg er i samme rum som routeren, men så snart jeg går ud af rummet, så mister jeg en del af forbindelsen. Det giver giver en størrer responstid, som kan medføre at du ikke kan få den fulde udnyttelse af hastigheden.

En løsning kan være en aktiv antenne til routeren.

En doven Gør-Det-Selv, er en dygtig Gør-Det-Selv

Husk nu, at flere parametre spiller ind i hastigheden. Trådløst internet til aldrig køre lige så hurtigt som med kabel. Kører du med wep-kryptering, tager det lidt af hastigheden. Forhindringer omkring tager også noget. Radio- og tv-signaler tager også noget. Hvis du vil vide mere, ligger der en masse artikler på google. Når du downloader skal du også tænke på, at serveren i den anden ende kræver samme hastighed for at du kan udnytte din hastighed 100%.

Mvh.
Kim

Fordi du har fået 15mbit, er det jo ikke ensbetydende med at de steder du besøger levere DIN maximale hastighed. De kan godt levere mindre. Det er meget normalt.

-thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis