Sammenbygnign af hus og garage tag

Jeg skal have bygget mig en ny garage inden alt for længe, jeg ville helst have en separat bygning så hele konstruktionen er så simpel som muligt, men det kan ikke rigtig lade sig gøre på min grund.. Så jeg bliver nok nødt til at bygge taget sammen med husets tag, men rende mod rende, se billedet nedenfor.. jeg ved ikke hvad denne type konstruktion hedder, men vil gerne høre mere om denne type tag sammenbygning, da jeg er noget nervøs for at det kan give utætheder og dermed i sidste ende skade selve huset. Hvad er jeres input til denne type konstruktion?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen problemer i at lave ovenstående tagsammenbygning.

Svageste hjørne er hvor skotrende render ud til gavlen og igen skal ledes vandet ned til tagrenden, fordi gavlene er forskudt.

Dette skal være lavet ordentligt, eller vil vandet trænge ind i gavlen, og evt. rende bag om tagrenden i bunden, laves dette som en skjult inddækning, skal man huske at lede vandet ud til siden i bunden, for ellers vil vandet lande lige på kanten af tagrenden, specielt ved massigt regnskylde, kan vandet rende forbi tagrenden.

Dette er dog kun et problem hvis ikke der er udhæng på taget.

Selv skotrenden laves normalt i tagpap ved disse skotrender, et lag underpap også et lag overpap


okay lækkert med alle de billeder du har lagt på!, jeg skal nok nævne i denne forbindelse at mit hus er med eternit tag med stort tagudhæng og skjulte tagrender. Jeg har tænkt mig at garagen også skal være med eternit eller måske stålplade (dem som imiterer tegl) bliver fremgangs måden så noget der ligner det du har vist? altså at man bygger skotrenden i krydsfiner og det er vel så sat fast på spærene på begge bygninger? men skal garagens spær så special bygges for de skal vel have en lidt alternativ udformning?

jeg er også noget i tvivl omkring hvordan garagens mur skal stilles iforhold til husets, jeg har tænkt at garagen enten skal bygges helt i letbeton blokke eller måske kun 3-4 skifter op fra fundamentet og så vægge i trækonstruktion.. men mit hus er halvstens murret så jeg ville nok skulle lave garage mur direkte op ad husets mur..
Alle billederne kan ses her.... billeder af tagrenovering

Hvis der er stort udhæng er der ingen problemer overhovedet.

Spærene skal bare ikke have udhæng i den side hvor spærene render sammen med den anden bygning,
ellers er der intet specielt i dem.

Du skal i hverfald enten bygge en ekstra væg mod huset, eller lavet andet til at bære spærene,
hvis ikke væggen kan bære vægene fra begge tagflader, skal du nok have en inginør til at beregne,
eller bare bygge den væg, eller lave andet der kan bære den ekstra vægt.

Et godt alternativ, kunne været et par søjler som bærer et limtræ som spærene står på.

Om det skal laves i letbeton eller træ er jo helt op til dig, og om det passer ind med stilen af jeres hus.

En træbeklædning kan jo sagtens give huset et løft, hvis det udføres ordentligt.

Ang. tagbeklædningen så har jeg ikke den store tillid til levetiden på eternit pladerne,
og stålplader som skal ligne tegl er heller ikke lige mig.

Jeg ville vælge letvægttegl hvis det er fordi du ønsker en lettere tagbelægning.


Vil det så sige at jeg stiller en ny mur direkte op ad min eksisterende husmur og så skærer lidt af mine spærfødder på huset, da de ellers vil gå ind over garagens mur? min husmur er ventileret på bagsiden med udluftninghuller i bunden, tror du der kan komme problemer ud af at bygge en ny mur direkte udenpå den eksisterende? det bliver godt nok ikke på så langt et stykke at det vil ligge op ad hinanden, da garagen vil gå noget længere ned i haven end huset..

Med hensyn til valg af tag, så er det begrundet med at jeg har 40 år gammelt eternit på huset nu, og de fejler som sådan ingen ting, men kunne måske godt inden for en overskuelig fremtid overveje at ligge plade tegl ud, af den type man kan ligge oven på et gammelt eternit tag.. og så ville det jo være fint hvis garagen enten var bygget med den slags pladetegl eller hvis den også var i eternit så den kunne få pladerne ovenpå når turen kommer til husets tag..

Som sagt skal den mur kun opsættes, hvis ikke din væg kan holde til den ekstra belastning du tilføjer, ved at benytte samme væg til bæring for taget på den anden side.

Dette skal du have en inginør til at beregne, du skal også huske at omfanget af sne mellem de 2 bygning kan give en væsentligt større beslastning på væggen, derfor burde en inginør indrages til beregningerne.
¨
Dit nyværende eternittag er med asbest, derfor har det holdt 40 år.

Jeg har lige skiftet et tag fra 2002 på garantien, og har en kammerat fra slagelse der har et tag fra 2004 som også skal skiftes på garantien allerede, så har altså ingen tiltro til levetiden på deres produkt, udover de har markedets dårligste garanti på tagbelægning på kun 15 år.

Ståltag har jeg flere årsager til at jeg ikke ville benytte som bla. giver kondens ved meget små temperatur forskelle, støjer utroligt meget både ved regn og hagle, så godt som ingen støjdæmpning i taget, falmer som alt andet med et lakeret overflade, også er det altså ikke særligt flot.
Annonce

min nuværende ydermur kan ikke bære noget, det er som sagt en fritstående halvstens mur, så taget ligger på en trækonstruktion inde bagved.. jeg tror det er mest oplagt at lave en komplet mur på den langside som kommer til at være ca. 40% op ad huset og 60% fri ned i haven.. men er der nogen faldgrubber ved at stille en mur direkte op ad en eksisterende mur? den halvstens mur jeg har er i kaklsal sten, i en meget rostik overflade, så den er ikke særligt egnet til at bygge videre på eller for den sags skyld fæstne noget på.. Omkring taget så er dine forslag da taget til efterretning, jeg ved godt at mit eternit kun holder fordi det er den gamle opskrift.. men er der ikke nogen af de letvægts produkter som man kan ligge ovenpå et gammelt eternit tag som er anbefaleses værdige ? det med kondens gør vel ikke så meget når man nu har et tæt undertag ?


@koludabyg:

Du anbefaler tit det der "letvægtstegl". Er det kun i forbindelse med tagkonstruktioner med styrkeproblemer eller er det en generel anbefaling?

Hvordan adskiller produktionen sig fra almindelig tegl? Er det lettere fordi det er tyndere eller er det noget andet materiale?

I hvor mange år har det været anvendt?

Hvilke fordele har almindelig tegl frem for letvægtstegl? Jeg går ud fra at der stadigvæk oftere anvendes almindelig tegl.

Mvh Hans

Nej, normalt ingen problemer med at bygge 2 "vægge" uden på hinanden.

Udover kondens og at det falmer, er der ingen problemer med stålpladerne nej.

Men der er også efterhånden flere alternativer, og ville bare oplyse om dem også.

Jeg er helt klart til tegl frem for stålplader og eternitplader, ingen tvivl om det....;)

Skrevet af Hans123456789 den 17-05-2009 21:51

@koludabyg:

Du anbefaler tit det der "letvægtstegl". Er det kun i forbindelse med tagkonstruktioner med styrkeproblemer eller er det en generel anbefaling?

Hvordan adskiller produktionen sig fra almindelig tegl? Er det lettere fordi det er tyndere eller er det noget andet materiale?

I hvor mange år har det været anvendt?

Hvilke fordele har almindelig tegl frem for letvægtstegl? Jeg går ud fra at der stadigvæk oftere anvendes almindelig tegl.

Mvh Hans



I forbindelse med tage eller ydervægge der ikke kan bære den store vægten af et alm. tegltag.

Letvægttegl kan dog lægges helt ned til 10 grader, så vi anbefaler dem også hvor hældningen er for lav til alm. tagsten.

Letvægtteglet er væsentligt letter pga. tykkelsen ja, og teglets hårdhed er utroligt højt, næsten på højde med klinker.

De er produceret af fint skifferler, så er et naturprodukt præcis som alm. tegl.

Mener det har været på markedet 5 år efterhånden, men kommer fra en velrenommeret teglproducent,
så forventer at holdbarheden er helt i top, som deres andre tagsten der også har 30 års totalgaranti.

Men er det en tagflade med rigeligt hældning og bæreevne vil jeg da stadig foretrække et alm. tegl,
jeg anbefaler generelt enogeberet eller galseret tagsten fra Nibra, Creaton og Brandenburger tagsten,
fordi de har samme ler kvalitet, og man derfor får et solidt tegltag der holder mange år.

Når man bruger penge på et nyt tag, må det jo godt være noget der ikke kun holder længe,
men også holder sig flot i mange år.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis