Lodning af minikontakt i mobiltelefon??

På min mobiltelefon Nokia 6233, er der en lille kontakt, der er faldet af fra printkortet inde i telefonen.

Det er en kontakt, der er loddet på printkortet, og som aktiveres af tænd-sluk-kontakten.

Nu kan telefonen ikke tændes eller slukkes.

Kontakten består af en lille kasse på 4 x 4 mm med 4 små ben, der skal loddes til printkortet. Hvordan lodder man bedst sådan en på? Kan man på en eller anden måde 'lime' den i stedet for lodning? Det er jo nogle ekstremt små lodninger, der skal laves.

Telefonen skal kasseres, men jeg skal have nogle oplysninger ud af den..
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes i dag komponenter, der er beregnet til at lime på printkortet, men jeg kender ikke teknikken.
Din kontakt burde kunne loddes på printkortet med f. eks. en termostatstyret elektronokloddekolbe.
Der må ikke bruges for meget varme. Har du mulighed for at fotografere patienten?
Baadsen
Med mindre du har en ekstremt rolig hånd og en meget tynd og ren spids på en termostatstyret elektronikloddekolbe, vil vi nok fraråde at gå i gang med projektet.

Når man samler den slags på fabrikken, foregår det typisk ved, at komponenterne limes fast på overfladen med en slags elektrisk ledende loddepasta, som ved efterfølgende varmebehandling lodder komponenten fast til printet.

Hvis telefonen alligevel skal kasseres, er det et forsøg værd, ellers ikke.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Skal du bare have data ud af den og kassere den bagefter - kan du jo nøjes med at kortslutte dette med lidt kobber tråd, så får du live i din tlf og kan overføre samtlige data. Alternativet er at finde en kyndig der kan lodde microswitchen på igen
Tak for gode svar!

Det lyder smartest for mig med at kortslutte benen!

Spørgsmålet er bare hvilke ben, der skal kortsluttes med hvilke ben af de fire på billedet?
Skrevet af sælbyggårn den 17-05-2009 00:23
Tak for gode svar!

Det lyder smartest for mig med at kortslutte benen!

Spørgsmålet er bare hvilke ben, der skal kortsluttes med hvilke ben af de fire på billedet?

Har du et multimeter kan du måle dig frem til det - du kan indstille multimeteret, så det bipper når du laver en kortslutning.
Har du ikke et MM, så prøv dig frem og kortslut et par ben og se om der sker noget

Annonce
Kan du alligevel ikke få det til at virke - kan du sende mig printet + microswitchen + kuvert hvor du har frankeret samt skrevet din adresse - så kan jeg få det fixet og snede printet tilbage til dig - ja se det som en udvidet service fra Nokia (Nej det betder ikke at jeg gider lave alles telefoner, jeg er bare i godt humør idag)
Du kortslutter bare alle 4 ben, eller prøver to ad gangen :-) Der er kun et kontaktsæt i microswitchen, de to andre ben er der kun for at gøre den mere stabil ved monteringen og har ingen funktion.
Skrevet af Bri_Jac den 17-05-2009 13:07
Kan du alligevel ikke få det til at virke - kan du sende mig printet + microswitchen + kuvert hvor du har frankeret samt skrevet din adresse - så kan jeg få det fixet og snede printet tilbage til dig - ja se det som en udvidet service fra Nokia (Nej det betder ikke at jeg gider lave alles telefoner, jeg er bare i godt humør idag)

Det lyder fantastisk!
Det gør jeg, hvis ikke følgende virker:

Hvordan tror I om at jeg lægge et mikroskopisk lag tyndt super lim på, og trykke kontakten fast i det? Vil det isolere strømmen?

Problemet er, at jeg ikke kan få ledningerne på uden at lodde, for for at batteriet kan give strøm til telefonen, skal telefonen sættes sammen og så kan jeg ikke komme til de fire punkter.
Skrevet af sælbyggårn den 17-05-2009 22:27

Hvordan tror I om at jeg lægge et mikroskopisk lag tyndt super lim på, og trykke kontakten fast i det? Vil det isolere strømmen?

Problemet er, at jeg ikke kan få ledningerne på uden at lodde, for for at batteriet kan give strøm til telefonen, skal telefonen sættes sammen og så kan jeg ikke komme til de fire punkter.

Jeg ville ikke selv benytte lim.

Som jeg husker kan du du da klikke batteriet på  batteriterminalerne, der er loddet fast på printet - du skla bare lige huske at sørge for at selve batteriet vender rigtigt
Hej alle hjælpere til dette absolutte lav-det-selv-projekt!

Så lykkedes det! Alle data er overført til min nye Nokia 5800!
Tusind tak for hjælpen.

Til andre, der måtte komme i samme situation, kommer her fremgangsmåden, der lykkedes for mig:

  1. Tag bagklappen af
  2. Tag batteriet ud
  3. Fjern to skruer med mini-torx
  4. Tag fronten forsigtigt af ved at skubbe noget fladt ind ved hukommelsesklappen.
  5. Fjern fire skruer.
  6. Læg simkortet løst ovenpå sin plads
  7. Læg batteriet ovenpå uden at skubbe rundt med simkortet
  8. Pres batteriet mod kontakterne ved hjælp af en stump ledning uden metal i (stumpen du fik, da du afisolerede)
  9. Hold batteriet godt fast med elestik
  10. Klik fronten på foroven ved Nokia skiltet for at kontakterne til bluetooth forbindes
  11. Kortslut benene på billedet
  12. Telefonen starter, og vær forsigtig, når du trykker på knapperne, så ingen forbindelser afbrydes.
Og så er det bare at overføre via bluetooth!

vh sælbyggårn!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis