Korsør 8 hk. motor

Min makker og jeg har en jolle med en Korsør 8 hk. 1 cylindret motor.
Vi har haft motoren ude, og i min "visdom" lavede jeg buk med hjul, så vi kunne køre med den, men også svinge den rundt om sin egen akse, for at male den mv.
Motoren ligger nu i igen, og båden er i vandet, men vi har så fundet ud af, at der under drejningen er løbet olie i ud i systemet, så det er stoppet, og motoren ikke kan starte - sikkert logisk når man ved det!!
Spørgsmål:
Hvordan renser vi det? hvor meget skal vi skille ad?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer da an på hvor olien er rendt hen. Jeg har prøvet noget ligende på en 4 takt påhængsmotor.
Der tog jeg tændrøret ud og hev lystigt i snoren. Rensede tændrøret med karburatorrens og så fik den et skud karburatorrens ind i indsugningen.
Den hostede og hakkede noget og osede som en hel røgbombe. Men så kom den i gang efter samme procedure blev gentaget 4 til 5 gange.
Der var heldigvis ikke olie i tænding.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

@Grandoldmand

Tak for svaret. Jeg håber dog stadig at der én med eksakt erfaring med problemet. Tændingen virker for tændrøret gnistrer, men der kommer ikke bensin op der kan antændes - altså et stop eller blokering et sted mellem karburator og tændrør.      Lever i håbet!!

har du tjækket om svømmeren ikke seder fast

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Jamen hvor er olien rent hen. At den er rendt ind i karburator, fjernes med karburatorrens som jo opløser olie o.lign. men du kan da skille din karburator ad og rense den og så tjekke om, som renek skriver, din svømmer sidder fast. den har jo stået på hoved.
Du skriver kun at systemet er stoppet.. ?? du må være mere præcis om hvor olien er løbet hen. Kan du tørne motoren?? Min motor var så fuld af olie at man ikke kunne tørne motoren før cylinderen var tømt for olien.
Jeg ville stadig give den et skud karburatorrens i indsugning hvis motoren kan tørne.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Forelødig tak for svar. Jeg vil prøve at arbejde med det i næste uge. Jeg kan ikke præsicere hvor olien er rendt hen - det var én som fortalte, at man aldrig måtte lægge en motor om på siden...og så noget med at olien løb ind og stoppede..?
Det er nok ikke så alvorligt, så jeg prøver med karburatorrens.

 

Jeg havde som sagt så meget olie inde i cylinderen at den ikke kunne trækkes rundt.
Når du har gnist på så ser det ikke ud til at der er kommet olie ind i din tænding.. Typisk løber det fra bundkar og op i cylinderen. Det vil sige at du prøver at starte med en olie der er lidt benzin i og det er næsten umuligt at antænde. Karbutatorrens er brændfarligt. så et lille pust opløser olien og den antænder også og så skal den hoste og hakke noget olie ud gennem udstødning. Du skal dog huske at tørne motoren med tændrør ude først så du får noget olie ud den vej.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også