Dynastart og Dieselmotor

Hej!
Som ung(21 år) bliver det indtil videre med drømmene om den store flotte sejlbåd! Men jeg har købt en jolle på 17 fod, som jeg bruger en masse kræfter/penge på at få sejlklar.
Jeg er ved at skifte den 6 hk Korsør ud med en Arona 11 hk diesel. Motoren er ældre, og har stået stille i 1½ sæson. Meget simpelt: Hvordan starter man sådan en sag?? Der er ventilløfter, "startolie-hul", dieselpumpe osv.! Har desværre ingen erfaringer... Kan nogen hjælpe?
Så er der dyna-starteren. Hvordan får jeg den til at virke? (altså hvis den dur ;-) ) Der er 30, D+, D-, + 1-2 mere, jeg ikke lige på kan huske. Den behøver ikke at kunne lade - bare starte motoren. Hvordan laves det let og billigt?

I øvrigt kan jeg give det råd videre til andre, der tænker på at starte et lignenede projekt for få penge: Vent til du har råd til ordentligt grej! Har selv brugt 10.000 kr + et års arbejde på at komme ud at sejle. Det blev til 2-½ tur i denne sæson. (Måtte slæbes hjem! :-) MEN det har nu helt sikkert været hyggeligt.

Mvh. Andreas
PS: Tak for et godt forum med mange interessante indslag.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og tilykke med båden smile

Vedr. motoren, så skal den luftes ud inden den kan starte..det må en anden herinde vide noget mere om. Husk køling!

Vedr. din dynastarter, så er det vigtigt om der er et laderelæ på, eller om det skal sidde ved siden af. Men prøv dig frem, minus er helt sikkert på selve motoren (stel). Plus kan du jo prøve dig frem til, men mon ikke det er den der hedder noget med + smile Husk sikringer, hvis nu du skulle komme til at ramme minus.

Held og lykke.

Mvh
ThomasB
Hej Thomas.
På dynastarteren fra den gamle Korsør fik jeg lavet nogle starterrelæer af den lokale "bådmand". (Desværre gik der senere mildest talt ild i spolerne inde i dyna'en)
Den "nye" starter er faktisk næsten magen til. Mon ikke den har samme brug for relæer? Men er de nødvendige, hvis den ikke behøver at kunne lade?

Mvh. Andreas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen.

Nej, du behøver ikke relæ, når du bare skal starte den. Grunden til at man har et starter-/laderelæ er jo at man ikke skal lade mens man starter, desuden bruger man jo 2 forskellige batterier; 1. til start og 1 til forbrug. Og så skal man ikke overlade batteriet. (eller er der noget jeg har misforstået?)

Hvis du husker sikringer, så kan der ikke ske så meget andet end at sikringerne brænder over.. Prøv dig frem, og gå ud fra at der skal stå + på dynaens +.

Jeg har forøvrigt ofte startet mine påhængsmotorer, med en boremaskine, når disse ikke ville starte med snor smile Jeg HADER påhængsmotorer!

Mvh
ThomasB
OK! Jeg prøver mig frem med sikringer. Skriver lige om forsøget senere...

Kan ellers kun sige, at jeg ville ønske at det havde været en påhængsmotor jeg havde, i stedet for alt det bøvl! (En "ny" kan altid købes "billigt" i den blå avis.) Måske skulle jeg bare invistere i et påhængsmotorbeslag og en billig påhængsmotor ;-) (Nej så er der dog lidt mere "båd" ved en indenbords dieselmaskine!)

Mvh Andreas
Hej igen.

Er det en sejlbåd nu har investeret i?
Hvilken type?
Har du ikke nogle billeder på kan vise os? http://www.lav-det-selv.dk/ubb/Forum10/HTML/000023.html

Hvis det er en 17 fods sejlbåd, vil jeg mene at 11 heste er en ordentlig fætter til sådan en lille båd..

Mvh
ThomasB
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Desværre er det kun en jolle uden sejl. Ved faktisk ikke hvad type den er, men måske kunne nogen sige det!? Jeg prøver senere at uploade billeder fra da jeg købte den for 2000 kr til nu. (Husk det er jo "Low Budget")
Go' idé med den mulighed for billeder!

Jeg fandt ud af at dyna'en virkede - i hvert fald til at starte! "+ pol" på "30" og "- pol" på "D-"! Tak for idéen!

Mvh. Andreas
Hej

Tillykke med projektet..

En arona er en relativ simpel maskine der er brugt i mange selvbyggerbåde op gennem 70'erne. Specielt er der mange der er anvendt i B31 sejlbåde, de har en hjemme side, kig under links her på siden, der er sikkert en eller anmden der kan give et hint hvis du ellers løber ind i nogle problemer.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej Andreas
Jeg har på et tidspunkt haft en 10HK SABB motor, og det lader til at din motor betjenes på samme måde som min gamle SABB. Ventilløfteren bvruges til at blokere udst. ventilen således at der ikke er kompression på motoren når du verner denne med det håndsving som du kan sætte på svinghjulet.
"Oliehullet" er din motors svar på forvarmning. Meningen er at man kan købe en form for "Tamponer" som er dyppet i svovl og som man kan sætte i indersiden af skruen. Derefter sættes ild til svovlet og skruen med "tamponen" skrues i. motoren vernes - med ventilløfteren sat til at blokere udst. ventilen, og når motoren via håndsvinget på svinghjulet er komme lidt i omdr. fjernes blokeringen fra udst. ventilen og motoren starte !!
Du kan evt i stedet for en "tampon" sprøjte lidt alm. olie ind gennem hullet med en smørekande det er også ok når det ikke er for koldt. Men forinden ovenstående må du sørge for at dit brændstofsystem er ordentlig udluftet ved evt først at løsne br.stofrøret FRA pumpen,verne motoren til der kommer olie ud, gentage dette ved dysen, og glem ikke at tilførslen til pumpen også skla udluftes og evt have et vandudskilningsfilter INDEN pumpen.
Go' kamp
/Gorm
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu har jeg fået uploadet et par billeder:
http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/1.jpg http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/2.JPG http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/3.JPG http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/4.JPG

Der kan I danne jer et indtryk af jollen - før og efter! Jeg har endnu ikke fået fremkaldt de lidt "pænere" billeder, hvor jeg er ude at sejle i den ;-)
Er der nogen der kan sige noget om hvad type den er? Mit bud er "Damjolle uden dam"!?

Fik i går monteret den nye Diesel i båden! Dvs nu mangler der kun detaljer som gaskabel, starter, udstødning, ny motorkasse osv. Det skal nok tage en del tid inden jeg kan komme "i kamp" med at starte motoren op.
Er der en let måde at tætne glasfiber på? Jeg tænker mig noget til at spartle på, i stedet for en egentlig glasfiberreparation!!

Indtil videre tak for de mange råd!

Andreas

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af andreaskaup (den 15-09-2002).]
Og forresten... Helt banalt! Hvordan slukker man den? Mit eget bud ville nok være at løfte udstødningsventilen, men det kan da ikke være sundt for motoren?!? Afbryder man tilførslen af diesel, - hvordan??

Hilsen Andreas.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også