Dynastart og Dieselmotor

Hej!
Som ung(21 år) bliver det indtil videre med drømmene om den store flotte sejlbåd! Men jeg har købt en jolle på 17 fod, som jeg bruger en masse kræfter/penge på at få sejlklar.
Jeg er ved at skifte den 6 hk Korsør ud med en Arona 11 hk diesel. Motoren er ældre, og har stået stille i 1½ sæson. Meget simpelt: Hvordan starter man sådan en sag?? Der er ventilløfter, "startolie-hul", dieselpumpe osv.! Har desværre ingen erfaringer... Kan nogen hjælpe?
Så er der dyna-starteren. Hvordan får jeg den til at virke? (altså hvis den dur ;-) ) Der er 30, D+, D-, + 1-2 mere, jeg ikke lige på kan huske. Den behøver ikke at kunne lade - bare starte motoren. Hvordan laves det let og billigt?

I øvrigt kan jeg give det råd videre til andre, der tænker på at starte et lignenede projekt for få penge: Vent til du har råd til ordentligt grej! Har selv brugt 10.000 kr + et års arbejde på at komme ud at sejle. Det blev til 2-½ tur i denne sæson. (Måtte slæbes hjem! :-) MEN det har nu helt sikkert været hyggeligt.

Mvh. Andreas
PS: Tak for et godt forum med mange interessante indslag.
Hej! Som ung(21 år) bliver det indtil videre med... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt afbrydes diesel tilførslen.

Venligst Njord

MVH Njord
okay, men hvordan foregår det normalt? Er der en "knap" eller sådan noget?

Andreas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Normalt, er det et håndtag man rykker i indtil motoren er død og så returnerer hanen med en fjeder til igen at stå åben. Denne funktion kan også være forbundet med gashåndtaget så den afslutter med at afbryde tilførelsen.

Venligst Njord

MVH Njord
Tror nok at jeg har fundet den! Lille "klap", der kan sættes et kabel i!
Når jeg tørner motoren lyder der nogle klonk fra dyret. Er det normalt?

Andreas
Ok - nu har jeg haft "dyret" i gang, og den virkede umiddelbart. (bortset fra manglende køling pga. slidt impeller, samt knækket udluftningsskrue.)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også