Vandskuring af murstenshus ved vesterhavet

Kan man uden tidligere erfaring med murværk, selv vandskure et sten sommerhus ved vesterhavet? Har fået at vide det skal renses for salt med højtryksrenser, hvor grundig skal jeg være der? Ellers havde jeg tænkt strandmørtel og cement i 1:7 - men holder det og er der nogle faldgrubber jeg skal være opmærksom på? På forhånd tak for hjælpen.

 Arkitekten uden hus

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil sige du skal bruge Maxit Multi 280, det er perfekt til gule maskinsten - det hænger bare ved :-), om du selv kan vandskure kommer vel an på om du har mod på det, og hvordan dine tommelfingre vender :-)
tjah en standard vandskuringsmørtel hedder vel KC 50/50/400. Den kan dog nok tåle at være lidt stærkere, hvis huset ligger i et udsat miljø. Hvis du selv blander så tænk på at kornstørrelsen i sandet ikke skal være for stor (max 1 mm)

opgaven kan løses uden faguddannet assistance, særligt fordi der skures helt ind til stenene. der er derfor ikke fare for lunker eller lignende, som hvis der var tale om en egentlig pudsning

tjek eksempelvis: http://www.weber.dk/print/07_pudsning.htm
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for ideen Claus, kender ikke produktet men producenten af det roser det :-) Hælder mere til det her end fliseklæb og andet jeg har hørt om!

 Arkitekten uden hus

Husker det med korn str. - tak for indput, jeg tror jeg kaster mig ud i det.

 Arkitekten uden hus

har selv lige fået vandskuret mit hus med maxit multi 280,kan kun sige det var nemt at arbejde med
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Smeden Jeg har lige læst mig til at MAXIT anbefaler at slutte med at vandskure ovenpå multi 280 med tyndpudsemørtel som slutpuds. Det er jo så dobbelt indkøb og arbejdsgang - kan det undværres? dækker det i sig selv? hvordan er strukturen på multi 280?

 Arkitekten uden hus

Du skal helst udfylde fugerne før du vandskurer. Tænk på en vandskuret facade er meget svagere end den blanke mur, især i et hårdt miljø.
hej lasselasse! hvor har du læst det henne? jeg har lige sakset dette fra maxits hjemmeside
Anvendelsesområde


Anvendes som hæftemørtel på beton og andre glatte, ikke sugende underlag.

Kan med fordel anvendes sammen med armeringsnet på underlag, hvor der er risiko for revnedannelser, f.eks. ved materialeskift.

Anvendes som tyndpuds på beton og murværk af glatte maskinsten.
Anvendes som tyndpuds på sokler, eventuelt ilagt Serpo 397 armeringsnet (glasfiber)

Hæfter på plademateriale som f.eks. gipsplader, spånplader m.v. Forinden grundes med maxit prim 1010 hæfte og forseglingsgrunder.
Er velegnet ved udformning af murstensmønstre både på beton, pudset underlag eller på ovennævnte plademateriale.

maxit multi 280 kan anvendes til fyldning af 10-13 mm tilbageliggende fuger ved tilsætning af 8,3 kg ovntørret kvartssand 0,5-2 mm pr. 25 kg. Dette anbefales, hvor der efter en facadeafrensning er fastsiddende malingsrester i fuger og man ønsker sikkerhed for god vedhæftning. Efterfølgende overfladebehandles med maxit multi 280 uden sandtilsætning.

Kan efterfølgende behandles med maxits farvede produkter.

Det anbefales altid at foretage en vedhæftningsprøve.

kan også sige at det er en murer der har anbefalet produktet til vandskuring!
ang. dækkeevne er der overhovedet ingen forskel.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også