Selvbyg havelåge

Hej

Jeg skal til at bygge en havelåge i træ med målene højde 90cm, bredde 120cm.

Men jeg savner lidt inspiration, så hvis der er nogen der har gode idéer/erfaringer/opskrifter omhandlende en hjemmebygget havelåge i træ, ville de blive værdsat.

MVH Martin
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer noget på mandag i det der gør det selv på DR mon ikke han kommer med noget fix
Nej ikke rigtig men ind i mellem har han en ide og hvis man så gør det lidt bedre end ham kan man sagtens få et godt resultat ud af det
Det ser rigtig godt ud, men kom endelig med flere inputs.
Går nok først igang med lågen om en måneds tid, da det er der jeg flytter til den nye have.

/Martin
Jeg skal til i løbet af de næste uger at bygge min egen havelåge, vil bygge min i samme stil som mit pileflet hegn. så det passer sammen, planen er at købe et lille pileflet hegnsfag, ( H100*B120) og så skære det ned til de mål jeg skal bruge ( H80*70B) Der kommer selvfølgelig billeder af det.

Havelågen er nu bygget og malet.

Rammen er lavet med tapsamlinger med en dyvel igennem, de vandrette lægter er sat i med dyvler og krydset er skruet til rammen og samlet med en bladsamling på midten.

Synes selv den blev ret flot, glæder mig bare til at jeg skal flytte og have sat den op. I den forbindelse har jeg et lille supleringsspørgsmål:

Når der skal sættes stolper op til en sådan låge B: 120 cm H: 90 cm, hvordan er det så smartest at fastgøre dem i jorden og hvor langt ned skal de? og hvor stor skal stolpen være?

MVH

Martin

Flot resultat!!!

Minimum en meter i jorden, godt med grus stampes omkring den - og gerne lidt beton i de øverste 10-15 cm (giver tyngde og større friktionsflade med deraf følgende bedre stabilitet).

Hvis du kan komme til at tjære træet op til ca. 10 cm over jordhøjde, forlænger du levetiden gevaldigt. Tjæren kan efterfølgende overmales.

 


Mvh.

Jan R.
Hej det lyder godt.

Hvor stor skal stolpen være? er 75*75 nok eller skal den være tykkere?

/Martin
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også