Økologisk drivhusgødning??

Hvis jeg ikke vil bruge alm. kunstgødning som hældes sammen med vandet til kapilarkassen, hvad kan man så bruge?

Det er til tomater og agurker.

Mvh.
Martin Bank

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som gødningsvand kan man bruge udtræk af blade fra brændenælde og kulsukker. Hvis du har adgang til (økologisk) husdyrgødning, kan du også lave et udtræk af det.
ok, så må jeg skaffe noget hestemøj.
Altså hælde vand over møjet og lade det stå i en spand et par dage?

Hvor kraftigt mon jeg så skal dosere?

Kan jeg også bare lægge det oven på jorden i plantesækken?
Eller så trækker det måske ikke ned..

hvis du googler gødningvand el. lign kan du sikkert finde mange ekspertbidrag desangående. Men i udgangspunktet så lægger du husdyrgødning i "blød" i et vandkar. mit bud vil være en skovlfuld gødning pr. 20 l vand. det skal stå at trække mindste en uges tid, hvorefter du kan bruge gødningsvandet. hvor meget fortyndet det skal være er svært at sige, du må nok prøve dig frem. men 1-2 til at begynde med går næppe helt galt. husk i øvrigt at denne operation ikke er helt lugtfri, så afhængig af bopælens beliggenhed kan der være behov for en beholder med låg.

husk i øvrigt, at tomater kan få bl.a. "sortplet" (det hedder det vist ikke, men det er en sort plet i bunden af tomaten) , hvis den skal hente al næringen nede fra kapilærkassen. Udover næring i kapilærvandet er der derfor også behov for, at der tilføres lidt gødning ovenfra med mellemrum. det kan fint være lidt almindelig husdyrgødning, der bare smides ind i sækken (evt. med en sjat vand for at fremme opløsningen).

til forskel fra agurker, der kan få svamp, hvis man vander dem for tæt på stænglen. agurken trivies ubetinget bedst ved at blive andet nedenfra.
Den sorte plet hedder griffelråd.
Jeg troede at den kom af overgødning, men er ikke tomatekspert.

Green

så fík du mig da til at google griffelråd green, og der kan være mange årsager ser jeg, herunder overgødning, undergødning, underkalkning, mineralophobning o fl.

det er slet ikke enkelt at dyrke selv :-)
Annonce
Jeg vil nu fortsat prøve din "recept" så må vi se om det går godt :-)

Tak for hjælpen.
Martin Bank.

Hører gerne om dine erfaringer. Har selv valgt frilandsmodellen i år for tomater.

dels fordi jeg tror på den globale opvarmning :-), dels fordi vi er væk fra hytten i en længere periode hen over sommeren, og derfor ikke gider planter, der ikke kan klare sig selv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis