Skærgårdskrydser

En af mine gode kammerater har for nylig købt en skærgårdskrydser på 3o fod fra 1936. Den er bygget på en sådan måde, at der er limet lister mellem alle bord - også under vandlinien. Nu er det således, at bunden er skinnet op efter 2 år på land. Kan en sådan konstruktion tåle proof-10 og lignende, eller vil det kunne skade træværket mens det sætter sig? Det er en let konstruktion bygget med svøb og kun enkelte spanter. Der er tale om revner på ca 3 mm bredde.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv at gøre der våd ind vendig og udvendig og se hvor meget og hvor der er udtæt det kan vare længe for at i kan afgøre det for træet skal være godt gennembløt før at det kan afgøres hvor at der skal nye lister i
kan i lave et baseng under båden hvor i kan samle det vand op som i sprøter over båden med fex.en have sprinter
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Jamen det er overalt under vandlinien den er åben. Mellem samtlige bord. Jeg foreslog at fylde skidtet op med tjærekit. Evt. oksetælle (svært at skaffe).
ja det kan i gøre men prøv at gøre den fugtig, så kan i se hvor de store revner er det er trals at være ude på vandet og opdage at kit eller tællet ikke kan holde vandet ude ,de små revner kan i gøre det men de store kan det blive nødvendig at komme lister i
kommer i lister i mens den er tør kan den sprænge bordene løs så bliver det et støre arbejde at rep.det i kan bruge tæpper eller noget der kan holle på noget vand så træet kan blive fugtig
min gamle båd ville synke hvis jeg ikke gjorde hver år den havde været på land jeg kom osså tæll i som blev trykket ud når træet blev fugtig men det tog 2-4 uger før den kunne ligge uden at der var pumber igang
hilsen rene
ps den jeg har nu kan ikke komme på land mere end 4-6 dage uden at den dør jeg hade den på land i september og det tog 7-10 dage før den ikke skulle pumbes hver dag

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis