skødeskrivning, tinglysning osv

Jeg har lavet et skøde med hjælp fra denne side:
http://www.boligejer.dk/koeb_skoede17/0/40/0

forhørt mig lidt rundt og kikket lidt på denne side:
http://www.nielsen-friis.dk/hyrdehoj//skodet.asp

Men står stadig med et par spørgsmål:

Genpart:
Skal jeg bare tage en fotokopi af skødet med underskrifter og på det speielle genpartspapir?
Skal man skrive på den, at det er en genpart?
Jeg kan forstå at der ikke må være blanke sider og bagsiderne skal anvendes. Mit skøde er på 3 sider, så bagsiden på andet blad (side 4) bliver tomt. Er det ok? Eller skal jeg skrive et eller andet på siden om at den skal være tom.

Martrikelkort:
Var det kun i nielsen-friis tilfældet, hvor han købte en grund af kommunen, at det skulle medsendes? Eller skal jeg også have fat i et sådant i vores tilfælde (Vi er tre søskende der arver og overtager et hus efter min far).

Er det så blot at indsende skødet, genpart og en check med tinglysningsafgiften til retten? Eller er der andre formalier, jeg skal sørge for er i orden?

På forhånd tak!

Hans
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg skrev skødet på min ejendom, fotokopierede jeg originalen over på det autoriserede genpartspapir.
Ja, det skal fremgå, at det er genpart/fotokopi.
Jeg har aldrig haft problemer med blanke sider, men ellers har jeg set, at man sætter et stort Z hen over større blanke arealer.
Jeg har aldrig vedlagt matrikelkort. Tror kun det kan blive aktuelt i tilfælde med nyudstykkede ejendomme, der ikke i forvejen har været indført i Tingbogen.
Husk at få skødet ejendomsværdipåtegnet på kommunen.
Du skal også have skifteretsattesten med og i genpart, som du i øvrigt kan lyse som adkomst på ejendommen.
Så mener jeg du har det hele med, men gå selv op på tinglysningskontoret, og få den flnke dame til lige at se papirerne igennem, for at sikre at alt er med, så du ikke får dem i hovedet efter flere ugers ventetid og derfor skal på den igen med store forsinkelser til følge.
Et skøde behøver ikke fylde mere end en enkelt A4. Der skal dog være plads til tinglysningspåtegninger.
Alt det floromvundne tåge- og pølsesnak advokater fylder ind i skødet, er blot for at kunne tage deres blodige salærer. F.eks. mht servitutter, henviser du bare til ejendommens blad i tingbogen, i stedet for møjsommeligt at skrive hele braset ind i skødet! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svar!

Med hensyn til selv at møde op, så er der det med afstanden. Jeg bor på Sydals og huset (i Vojens) skal tinglyses i Kolding og der er jo kun åbent inden for normalt arbejdstid. Måske det alligevel er en god ide. Så skal det være i dag, hvor jeg alligevel har en fridag. Bare jeg ikke kommer til at køre flere gange frem og tilbage.

Mht at det skal fremgå at det er en genpart/kopi: Står det fortrykt på genpartspapiret? (Jeg har det ikke endnu, men skal ind og købe det når de åbner). Hvis ikke, hvad gør man så i praksis? Sender det en tur igennem printeren først hvor der printes "Genpart" på hver side og "Denne side skal være tom" på sidste side. Derefter fodrer kopimaskinen med det og kopierer skødet over på det. Hvis det er metoden, må jeg hellere købe rigeligt med genpartspapir, da det nok skal kikse et par gange at få det til at passe.

Du skal også have skifteretsattesten med og i genpart, som du i øvrigt kan lyse som adkomst på ejendommen.


Skal jeg bare sende en kopi at skifteretsattesten med? Eller skal det også på speciel genpartspapir?
Hvad forståes med "lyse som adkomst på ejendommen"?

Skødet er skrevet som en handel, hvor sælger er boet og køber er arvingerne.

mvh Hans
Ja, det kunne godt klemmes ned på een side. Men jeg orker ikke at lave det om, da jeg så skal have det sendt to steder rundt i landet for at få nye underskrifter fra mine søskene og nye underskrifter fra vitterlighedsvidner for sælgers (min, jeg er bobestyrrer) underskrift.
Adkomst = skøde
Så vidt jeg husker fremgår det af genpartspapiret, at det er genpart.
Skifteretsattesten kan vist nok accepteres som bekræftet kopi. Nogle banker kan mod betaling formås til at udfærdige en bekræftet kopi, men det differerer lidt fra retskreds til retskreds, hvad de forlanger.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svar. Jeg kom ikke af sted i dag, så nu er det pakket og bliver sendt med posten.
Det indeholder:
- Skøde
- Genpart af skøde, på det specielle papir
- Check på tinglysningsafgift
- Kopi af skifteretsattest (jeg havde ikke lige set at det skulle være en bekræftet kopi)

Så må vi se om de vender tilbage med besked om noget der ikke er i orden. Selv om det er Retten i Sønderborg der har lavet skifteretsattesten, så har de vel et fælles system, hvor de kan se at den er i orden.
Annonce
Min kone og jeg skulle købe et ældre hus i Valby og have også tænk os at lave alt papirarbejdet selv. Mest for at spare penge til advokat. Det skulle dog vise sig at det ikke bare er lige til og der er mange faldgrupper, især hvis der er servitutter der ikke lige kan forstås af menig mand/dame. Efter at have brugt mange aftener og samtale med venner og bekendte, valgt vi altså at lade en kyndig person gøre det arbejde.
Der er rigtig mange der tilbyder sig på nettet og til mange forskellige priser, lige fra 1200-15,000 kr. så her var det også en jungle. vi ringede til 4, 2 af dem tog telefonen, de to andre hørte vi ikke fra, selvom vi lage navn og nummer.

Vores valg blev Jacob Teglovn, via deres hjemmeside www.teglovn.dk hvor vi fik det han lovede og så til den pris de lovede.
vi fik både en hyggelig snak og seriøs rådgivning for under 4.000 kr. I fredags fik vi det hele på plads. Vi kan godt forstår nogen kan og vil det hele selv, men det er de bedste penge jeg har givet ud for at slippe for alt det besvær....Tak for en god side :-)
Nå, så skulle vi lige have en gratis reklame lusket ind!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis