Hvad hedder dimsen under bommen?

Hej,
hjælp mig lige.....Jeg står og mangler hanbeslaget til bomnedhaler-rigget(det hedder selvfølgelig nok noget andet, men med lidt god vilje kan i vel fostå mig), og hvad hedder så lige den dims???Den ligner en bøjet bolt med et rundt hoved, der skal ind i et knaphulsformet beslag, der sidder på undersiden af bommen. Det er altså svært at bestille noget over tlf/nettet når man ikke kan udtrykke sig ordentligt.
Mth
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om du taler om kicking-strap'en (det tovværk/wire, der sørger for at bommen ikke svinger op, når storskødet er løst).

Hvad beslaget hedder (har det mon overhovedet et navn?) ved jeg ikke, men hvis du siger "Kickingstrap", ved de i den anden ende af telefonen hvad det drejer sig om.

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Tak Dan, det prøver jeg. Jeps det er snoresystemet, der holder bommen nede. Jeg har bare tabt dimsen, der holder sagerne på plads.
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Det lille beslag til kickingstrappen hedder en nøgle, den passer til et nøglehul (det, du kalder et knaphul).
baadsen
Tak Baadsen, nu må den være der! Jo det ligner et nøglehul, og er så vel også et nøglhul, når det er en nøgle jeg skal have deri. Så vil jeg ringe til marinecentret og bede om en nøgle til min kickingstrap.
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

I mit nøglehulsbeslag på bommen sider der:
En bolt der passer i hullet, det vil sige at hovedet på bolten lige kan gå ind i den runde del af nøglehullet og at selve gevinddelen passer med breden på den lige del af nøglehullet.
På bolten skruer jeg så en øjemøtrik der passer til bolten.
I øjet kan du så sætte din kickingstrap.

Om styrbord Jesper
Annonce
Mange tak Jesper, marinecentret meldte udsolgt af disse nøgler. De sagde at jeg skulle tage en rustfri bolt med flat hoved og så slå gevindstykket fladt og derpå bore hul i det flade stykke.....Din løsning lyder rimelig meget lettere at gå til,- men hvordan ser en øjemøtrik ud? Jeg vil nødig stå i vores lokale jernhandel og bede om noget a la kørnerprikker eller bomforlængerspray.
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

det er en møtrik med et oje der er svest på husk at fortælle hvor stor øjet skal være og bolten er
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Tak Rene, hvor har alle været rare og hjælpsomme. Billede følger i morgen når missionen er udført.
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

der er ikke noget der heder dumme spørsmål kun at der er dumme svar
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Her er et billede af en øjemøtrik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis