mure uden overligger !

Fejl ?? kig næste !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej !

I forbindelse med udvidelse af min garage, vil jeg ved samme lejlighed mure gavlen op i kip, istedefor træ beklædningen.

Jeg får nogle af de eksisterende sten tilovers andet sted og vil bruge dem, så det ikke umiddelbart kan ses.

Men nu kommer det i skal hjælpe mig med, der er en alm garageport 2,4 bred, og der er ca 90 cm til kip. Kan man mure denne gavl op, uden en bærende overligger ??
for den vil jo skrige langt væk at den er ny og ikke passer helt.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Ville så mure på et brædt, der er understøttet og så er mit spørgsmål om det kan holde sig selv, når det ikke er mere end 90 cm i kip. altså når jeg fjerner bræddet igen og sætter porten i, som så kun understøtter med en gummifuge

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Et bræt kan ikke. Men du kan mure på en bjælke der er dimensioneret til det.
Der er måske ikke så højt, men du har alligevel 2,4 m. i bredden hvilket gør det skal understøttes ordentligt.
Selvom du ikke var meget for det ville jeg anvende en tegloverligger da jeg tror andre løsninger heller ikke vil blive kønne.
Annonce
Havde håbet på at stenene låset sig selv og kunne holde sig oppe.

Nu siger du bjælken skal dimensioneres til det, men du er med på jeg også vil fjerne den når mureværket er tørt !

Kan man evt. ligge noget jern i fugerne ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Nej jeg regnede med den skulle blive liggende.
Stenene låser ikke sig selv. Det har ingen virkning at komme jern i fugerne.
Jeg er bange for at der skal ligge en tegloverligger. Men tror nu heller ikke der bliver så slemt som du frygter.
nu er det jo her man skal trylle lidt.
1. Man kan lave sit eget ståltegl
2. Man bruger et nyt ståltegl som man limer sten på
3. man kan mure stenene så bagsiden ligger ind i et i I jern.

Jeg havde nok valgt I jerns løsningen hvis jeg var dig, men lidt svært at sige når man ikke ved hvor meget af stenene der bliver synlig

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Ellers må du mure en bue til at bære gavlen over porten.
Det ser flot ud, men kræver en vis bredde på bygningen ud over portåbningen.

Med venlig hilsen
ktm

 


Øv, troede der var en simpel løsning med noget jern eller ekstre stærk mørtel :-)

Giver det nogen fordel, hvis jeg har spæret at binde i lige bag muren ?

NMB1022 - Det vel begrænset hvor meget af stenen der kan ligge ind i I-jernet, hvis også stenen skal hæfte på hinanden, kan du uddybe det lidt !

KTM - Jeg har faktisk tænkt på det med buen, men syntes ikke rigtigt det passer i stil med huset.

Hvad gjorde man før overlæggeren blev opfundet, syntes da tit man ser en række sten der er ved at falde ned over vinduerne, på gamle huse.. men det måske ikke fordi de har undladt overlægger

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis