Cirkulation af varmt brugsvand?

Hejsa,

Vi har hammer-langt fra fyret til vores badeværelse (ca. 22 m uisoleret jernrør). Med 2 små børn i "ble-alderen", så bliver det til en del vand der løber ud i vasken imens vi venter.....

Jeg har målt lidt, og kan se at jeg kan komme ned på ca. 14 m. hvis jeg trækker nye rør og skyder genvej gennem huset.

Jeg har fundet nogle isolerede pexrør på www.lavprisvvs.dk. De findes i forskellige tykkelser (Ø 15mm, Ø 18mm, Ø 22mm, Ø 28mm). Hvilken tykkelse vil være optimal at anvende i vores tilfælde?

Jeg kan selvfølgelig nøjes med bare at trække de 14 m. i nye isolerede rør, men hvorfor ikke trække et returløb til cirkulation når jeg er i gang?

Derfor:
* Hvilken tykkelse rør?
* Er der meget energispild ved cirkulation?
* Nogle gode idéer?

M.v.h.
Morten :-)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Jeg kan ikke hjælpe med dimensioneringen. Jeg gør mig dog samme tanker om vores eget badeværelse og dér havde jeg tænkt mig at sætte en PIR føler pumpen sådan at den ikke kører hele natten/dagen hvor man ikke er på badeværelset. Dvs ud på trykkeriet, og så burde det varme vand være nået frem når der skal vaskes hænder og cirkulationen stopper når man forlader rummet. Alternativt kan du jo også brugen en timer hvis du bader samme tid hver dag.

vh, S

Jeg kan se at Grundfos har nogle pumper til formålet med timer og temperaturføler i. Hvis man sætter den på returløbet lige inden fyret, så er man vel rimelig sikret?

Dimensioneringen er jeg dog meget i tvivl om. Lige nu sidder der 1/2 tommer jernrør hele vejen. Jo tykkere rør, jo mere vand kan der jo løbe igennem dem. Der kommer til at sidde en køkkenvandhane, håndvasken i badeværelset og bruseren på anlægget.

Er der mere energispild ved at vælge større eller mindre diameter på rørene?

Lige nu hælder jeg mest til 18mm pexrørene, men har ikke noget at have det i....

M.v.h.
Morten
18 mm frem og 15 mm på returen. Jeg har 12 m frem til min køkkenvask og det var hvad VVSéren sagde jeg skulle trække. Og så længe du har over 8 m frem til dit tappested, gør du klogt i at sætte en retur på, som skrevet. Ude ved fyret har jeg en lille Danfoss cirkulationspumpe som jeg har sat en timer på, så den ikke kører om natten. Begge rør skal selvfølgelig være isolerede.

Hejsa

Denne tråd er meget interessant for mig. Jeg skal til at lave badeværelse på 1. sal.

Der skal være 2 brusere og 2 vandhaner. Specielt om morgenen vil der være gang i de 2 brusere og neg en vandhane på samme tid. Vil et 18mm pexrør være nok til at levere tilstrækkeligt med vand hertil ? Nu er der også bad på 1. sal med en bruser, der er 15mm pex (12mm indvendigt) og jeg syntes at trykket er lidt svagt, også selv om det kun er bruseren der bruges.

Jeg tænkte på at føre en 22mm op til badeværelset bag indbygningstoilettet hvor der bliver et lille teknik rum og derfra fører 15mm pex ud til de forskellige aftapningssteder. Er det skudt over målet? 

 

jeg har lige skiftet en cirkulationspumpe til en komfortpumpe på vores system. Det er nok den grundfoss du også har fundet med timer og termostat. Den slukker selv om natten og i dagtimerne hvor der ikke er folk hjemme, og termostaten sørger også for minimal elforbrug.

mvh jan
Annonce
hej dér

Vores varme brugsvand kommer sent i vores badeværelse. vi har et gasfyr med indbygget cirk.pumpe tror j og ingen retur tror j.... vNDE ER SKIDEKOLldt både om morgfenen og dagen... har tænkt på en retur og ekstra pumpe, men folk siger man kun gør det i store ejendomme og det er dyrt og energispild?


kh. hilsen Mr. GDS 0
[Jeg tænkte på at føre en 22mm op til badeværelset bag indbygningstoilettet hvor der bliver et lille teknik rum og derfra fører 15mm pex ud til de forskellige aftapningssteder. Er det skudt over målet? ]

Til Gaxi

Det lyder som en rigtig god ide. Der sker oftest det at man for at spare rør og besvær laver afgreninger på kryds og tværs. Når man så åbner for to tappesteder hver gang sker der et tryktab samt som vi alle ved - temperaturen falder evt. når man står i bad:-( Derfor er din ide det eneste rigtige at gøre. Nu kan jeg se du heller ikke snakker om spa der skal fyldes op etc. Derfor vil 15 mm ud til hvert tappested være rigeligt.
Jeg har selv to brusere i min brusekabine. Det eneste der her er noget hø, er at varmtvandsbeholderen er for lille - den løber hurtig tør når man bader på samme tid:-(

Hej

Allerførst er det autoriseret arbejde der tales om her, så hvis man vælger at udføre det selv, kommer man i problemer ved et eventuelt salg, hvor et af spørgsmålene i sælgeroplysninger er vedrørende udførelse af uautoriseret arbejde!

En autoriseret vvs-installatør kan hurtigt rådgive om hvordan problemet løses, og en af mulighederne er en ekstra varmtvandsbeholder nær tapstederne.

For øvrigt er placering af teknikken en detalje, man skal være meget opmærksom på ved både nybyggeri og moderniseringer (altså placering midt i boligen som udgangspunkt)!

Lige en afrunding på sagen:

Vi har nu fået installeret cirkulation af det varme brugsvand. Det fungerer kanon-godt, og vi er super-glade for det.

De anvendte rør er 15mm RiR med 20mm isolering (Wavin). Den samlede længde på rørene er ca. 28-30m. Vi har køkkenvandhane, badeværelsesvandhane og bruser tilsluttet, og vi oplever ingen problemer med for lavt tryk hvis mere end én enhed er i brug samtidig.

Det er lavet så alle rørender er synlige i underskabe, samt ude ved fyret. Rørenderne er sat sammen i alm. pex-rørfordelere med 2 udtag med en ordentlig 3/4" kugleventil i enden.

Pumpen er en Grundfos Comfort med timer + termostat. Den sidder på returløbet lige inden fyret. Når vandet kommer retur, løber det først igennem en automatisk udluftningsventil (skal selvfølgelig sidde øverst), samt en kontraventil, inden det løber gennem pumpen. Pumpen kører mellem 6 og 23 hver dag (der er altid nogen hjemme), men kun når vandet bliver koldt i røret.

Jeg udførte alt arbejdet selv, dog med kyndig vejledning fra den lokale VVS'er, hvor jeg købte de enkelte løsdele. Selve VVS-arbejdet er dog ikke så tidskrævende, så det vil ikke være så dyrt at få det lavet af en professionel. (Materialeprisen på pumpe og rør er dog lige værd at checke!)

Det klart største arbejde ligger i at lægge rørene!!! Jeg skulle have det meste af vores køkkengulv op, samt noget af stuegulvet. Endvidere en ordentlig boremaskine og gennem 6 klædeskabe. Så min anbefaling er klart at købe rørene og pumpen på nettet, og sende konen på weekend (helst mens byggemarkederne er åbne!), og så få trukket rørene så alle rørender ender et synligt sted (så evt. fremtidige lækager kan spottes). Vent med at frakoble de gamle rør, og vurdér herefter om du har mod selv at gøre det egentlige VVS-arbejde selv eller ringe efter en VVS'er.

Håber dette kan være til hjælp for andre.

M.v.h.
Morten

Hej Moten

Det lyder da godt at du har fået styr på det.

Der skal nok komme nogle der kan bruge din løsning, til at selv få en løsning på et tilsvarrende problem.

Enu engang tillykke med at der kom et godt resultat, og ikke mindst et I ER TILFREDSE MED.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis