Marstal 14 HK 2 cyl. benzinmotor

I forbindelse med ilægning af nyt motorfundament tog jeg motoren med hjem til en renovering og ny maling. MEN jeg kom til at tage strømfordeleren ud, og på trods af mange mange forsøg kan jeg ikke få tændingen til at stå rigtigt igen. Marstalfabrikken siger 6 cm til højre for topmærket på svinghjulet, svarende til 20 grader. Det virker ikke. Motoren hopper og vibrerer og går ad h... til. Jeg har prøvet andre indstillinger, men skidtet virker ikke. Jeg har ikke en tændingspistol, og kan nok heller ikke bruge den, men har sat tændrør til stel og holdt øje med gnisten. Den har til tider gået fint i lave omdrejninger, men duer ikke i højere omdrejninger. Den virkede perfekt sidste år, så strømfordeleren er sikkert i orden. Har nogen et forslag til en indstilling? På forhånd tak.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det muligt for dig at måle stempel højden samtidig med at du har en glødepærer forbundet til platinerne, det er en udmærket løsning for dem der ikke har en tændnings pistol. Du skal så kende stemplets højde når den skal tænde, men det gør du jo. Så er der kun den klassiske tilbage, har du vendt kablerne rigtigt og husket at motoren skal værer græsgrøn
Tak for Jeres svar. Håndværker, prøvelampen på platinerne - er det ikke det samme som at sætte tændrør til stel og kigge efter gnisten? Og nej, jeg kender ikke stempelhøjden på det rigtige tændingstidspunkt. Vinklen jeg fik oplyst, passer ikke. Og det er nok det væsentlige problem. Ledningerne kan pga forskellig længde ikke byttes om. Og jo, den er nymalet med græsgrøn hammerlak
Hej Hans.
Nej at bruge en glødelampe på platinerne er for at kontrolere tændnings tidspunktet, det øjeblik den slukker er tændnings tidspunktet. Det er derfor du skal kende højden på stemplet i cylinderen i forhold til toppunktet. Men det ved de helt sikkert på Marstalfabrikken.
Grunden til at din motor skal være græs grøn, er at ifølge Marstallerne giver det en HK. mere
Nu bliver jeg nervøs - jeg har netop købt blå hammerlak til min Marstaller... Nu er den renovering vist spildt
Tak håndværker. Det vil jeg prøve. Men jeg kan låne en tændingspistol, som skulle kunne vise om tændingspunktet ændrer sig ved højere omdrejninger. Problemet har været, at motoren går fint i tomgang og ved lave omdrejninger, men går dårligt ved højere. Jeg skal nok ind i strømfordeleren og kigge på accelerationsfunktionen. Tak for alle jeres svar. Og jo - min motor var blå før, men det har sikkert ikke været originalfarven. NU er den grøn, og jeg regner helt sikkert med langt mere power, hvis den nogen sinde kommer ud at sejle igen
Bare et lille spørgsmål - har motoren strømfordeler som du skriver, eller magnettænding? Ikke fordi jeg ikke tror dig, men fordi andre før har kaldt magneten med de 2 kabler for en strømfordeler. I det tilfælde der er tale om en magnet, ændres tændingspunkt ikke automatisk ved højere omdrejninger.
Det er en cylinderformet ting, som indeholder platiner, rotor med kontaktpunkter og en ledning til en anden udvendig dims, som er rund og som er monteret på ydersiden af cylinderen og som jeg ikke ved hvad er til. Den har et brunt dæksel for enden, hvorfra der udgår 3 ledninger - de to til tændrør og den ene til tændspolen. Det må sq da være en strømfordeler, ikke? Mine mange rådgivere taler om en vacuumslange, men sådan een har jeg ikke set. Kan det være en accelerationsregulator med centrifugalfunktion? Utroligt, at en tænding i så enkel en motor kan være så kompliceret. Jeg har en fornemmelse af, at det kan være den, som ikke virker. Skal jeg købe en ny strømfordeler, eller kan jeg bare købe en ny fjeder, eller hvad der nu er i vejen?
Det lyder bestemt som en strømfordeler.

På min 14 hk Marstaller sidder der blot en magnettænding. Simpelt og effektivt, hvis det holdes tørt...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også