Mazda 323F 2,0 DITD Tandrem knækket!

Hejsa - Jeg er den knap så lykkelige ejer af en Mazda 323F 2,0 DITD, hvor tandremmen desværre er knækket. Det er sket ca. 10.000 km før den ifølge Mazda' service vejledning skulle skiftes. Bilen kørte nærmest i tomgang da det skete.
Jeg har pillet topdækslet af motoren, og kan se at 5 ventil vippe arme er knækket.
Er der nogen der ved om det er nok blot at skifte vippetøjet på motoren, eller om der er andet galt længere nede i motoren?
Umiddelbart kunne det se ud til at vippetøjet er forberedt til at knække hvis tandremmen ryger en tur! 

Gør-det-selv-manden der bor på en nedlagt landejendom på Sjælland. Jeg har snart revet alle bygninger ned, og bygget dem  op igen. Jeg gør det hele selv, så bliver det jo som jeg vil have det.

El - centralvarme - pillefyr - solvarme - biler - komputter - osv. osv.

jeg gør det hele selv!  

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan roligt regne med at nogle af ventilerne er bøjede. Ventilstyrene skal nok også checkes.
L*rtetandremme, skriver en glad BMW-ejer med kædetræk til knastakselen.

Bent.
Skrevet af ktm den 13-05-2009 09:54
Velkommen til!

Du kan rolig gå ud fra at indtil flere ventiler er bukkede ved den øvelse. Der skal utrolig lidt til, før ventiler bukker, har jeg med sorg erfaret.


Utroligt lidt ? Der er altså fart på og kræfter bag delene i en motor, også i tomgang.
Det lyder som en dyr tur på værksted: toppen af + udskiftning/renovering af (som minimum) de beskadigede ventiler, sæder og styr.
Jeg ville nok overveje at kigge efter et brugt topstykke...

MVH Leo

Jeg takker for svarene - men det var nu ikke lige det jeg havde håbet på!
Ventiler er da normalt lavet af en slags fjedderstål, og vippearmene er af aluminium, så det....
Har idag bestilt nye vippearme. Jeg må lige prøve med dem først.
Skal nok lade jer høre.
VH
Jens H

Gør-det-selv-manden der bor på en nedlagt landejendom på Sjælland. Jeg har snart revet alle bygninger ned, og bygget dem  op igen. Jeg gør det hele selv, så bliver det jo som jeg vil have det.

El - centralvarme - pillefyr - solvarme - biler - komputter - osv. osv.

jeg gør det hele selv!  

Det er da absolut et forsøg værd at starte med vippearmene. Jeg troede ikke man lavede den slags i aluminium, men det kan da være at man har indbygget et svagt led her for at redde resten i tilfælde som dit. Vi krydser fingre

MVH Leo

Annonce

 Ja - så kører den igen - 

Jeg har skiftet alle 8 ventil vippere, og tandrimmen.
Og det ser ud til at den er OK. Ingen mislyde, alt de tilsyneladende OK
det har kostet 2100Kr + 8 timers arbejde - rigtig sort arbejde!
Det var ikke nemt!

På ventilvipperne er der en justerings skrue hvor man skal justere afstanden (play eller clearence) på rigtig gammeldags maner. Jeg ved ikke hvad denne afstand skal være, så jeg har bare justeret dem alle til 0.3mm.
Hvis nogen ved hvad denne afstand skal være er de meget velkommen til at kommentere her.
Venlig hilsen
Jens


Gør-det-selv-manden der bor på en nedlagt landejendom på Sjælland. Jeg har snart revet alle bygninger ned, og bygget dem  op igen. Jeg gør det hele selv, så bliver det jo som jeg vil have det.

El - centralvarme - pillefyr - solvarme - biler - komputter - osv. osv.

jeg gør det hele selv!  

Til lykke med det gode resultat på en nogenlunde overkommelig måde.
Du har været overordentlig heldig, at ikke nogen ventiler bukkede, men det må skyldes at det skete i tomgang. Jeg er noget overrasket, især hvis den stadig kan vise en fin kompressionsprøve! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Mht. spillerum er biblioteket et godt sted at forsøge. Få fat i Haynes håndbog for din mode. Har de den ikke, kan de hente den hjem til dig. Ellers må du kunne finde det på nettet vil jeg tro. Værkføreren på et aut. værksted kan da vel også lige give dig målet, de har uden tvivl respekt for en der selv kan ordne dyret.

Mvh. JørgenE
Ifølge tolerancedata på en mazda 323 2,0 DiTD (årgang 98-03) Motorkode RF skal ventilspillerummet på

Indsugningsventilerne være: 0,15 +/i 0,03 i kold tilstand

Udstødningsventilerne skal være 0,35 +/- 0,03 i kold tilstand
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis