Sænkning af loft - hvordan?

Hej Alle! Jeg har en lejlighed hvor jeg ønsker at sænke loftet i mit køkken + gang. Der er ca. 3 meter til loftet - og jeg vil gerne sænke det ca 20 cm så jeg kan få spot op. Umiddelbart ville jeg benytte nogle tykke træ regler som kan klare det "store" spænd på ca. 4 meter. - men jeg synes at have læst at man skal bruge stål! Så derfor er mit spørgsmål - kan man få stålprofiler som er holdbare nok til at spænde over 4 meter når de skal holde gipsplader? Hvis I har links til en guide der viser hvordan man nedsænker et loft på stål vil det være cool? Det er det grønne område på billedet hvor loftet skal sænkes! Håber I kan hjælpe :-)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Knauf-Danogips har en udmærket vejledning om gipslofter. På side 8 står der noget om nedsænket lofter, hvor man tilsyneladene hænger stål-reglarerne i nogle bånd op mod det eksisterende loft.

mvh
Jørgen
Hej jc :-D

Tak for dit svar! Jeg har lige siddet og læst i Knauf-pdf'en og kan da godt se at de holder loftet oppe ved hjælp af metalbånd....

Men det jeg tænker er om det gamle loft så ikke risikerer at falde ned?

Det består vel blot af puds og brædder som er sømmet fast på de store stolper som løber i lejligheden. Lejligheden er i øvrigt fra 1895.

Så risikerer man ikke at sømmene og de gamle brædder falder ned :-/
husk samtidig at el instalationerne skal lovligt flyttes med ned til det nye loft og det er ikke og forlænge kablerne eller hvad man nu ellers kan finde på

Der er ingen problemer i at benytte stålskinner som er nedstroppet til dit gipsloft.
Men det kan altså også laves i træ, hvis det ønskes.

Er du tvivl om det holder, så montere et par nedstopninger mere,
men der skal altså MEGET til at hive en forskalling i et tætforskallet loft ned.

Der er håndsømmet, og sidder rigtigt godt fast.
Skrevet af Koludabyg den 12-05-2009 20:18
Der er ingen problemer i at benytte stålskinner som er nedstroppet til dit gipsloft.
Men det kan altså også laves i træ, hvis det ønskes.

Er du tvivl om det holder, så montere et par nedstopninger mere,
men der skal altså MEGET til at hive en forskalling i et tætforskallet loft ned.

Der er håndsømmet, og sidder rigtigt godt fast.


Nogen gange alt for godt ;).

Jeg har ladet mig fortælle at hvis den bærende konstruktion udarbejdes i træ og ikke stål, så skal rummes mellem det nye og eksisterende loft fuld isoleres.
Annonce
Hej med jer alle!

Tusind tak for jeres svar! Det er virkelig en stor hjælp :)

Mht. el-installationer har jeg elektriker på sideløbende, og alt bliver ført direkte til det nye skab/HPFI-relæ - så den del er der styr på :) Så el-arbejdet er tip-top :) endda med helt ny digital måler frem for den analoge med drejeskive :) nice :)

Men det beroliger mig selvfølgelig at I siger at det gamle loft IKKE falder ned :) for så er det måske blot at lave stålskelettet og skrue en masse metalbånd op til at holde vægten over det store spænd :)

Er der ellers andet man skal være opmærksom på? Eller har I nogle gode ideer til flotte ting man kan lave - nu man er i gang? Stjernehimmel, indbygget fjernsyn, skjulte højttalere eller lignende i loftet...
Bare rolig, loftet falder ikke ned om ørene på dig... :-) Du laver et loft af f.eks. danogips hatteprofiler, og lægger så bæreprofiler på tværs, som du stropper op til det eksisterende loft. Jeg har lige selv gjort det samme i mit bryggers med rigtigt fint resultat.

tjaaa jeg ville da overveje at sætte lydlofter op - det lyder jo som om du har en fornuftigt lofthøjde. Og gipslofter ændrer altså en del på akustikken

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis