Bovpropel

Er der nogen her der ved hvor stor en bovpropel der anbefales til en Nimbus 2600,
og hvilken type skal man helst købe, sidepower er jo den biligste men jeg har hørt at den har problemer med sit gear, er der nogen der ved noget om det.
Hilsen Benny
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Undskyld jeg spørger, men hvad skal du bruge en bovpropel til på en 26 fods båd?

Mvh
ThomasB
ThomasB du skal da ikke undskylde, men dit spørgsmål får mig til at tro, at du nok aldrig har sejlet en motorbåd i en lille havn med sidevind,og en ting til Thomas,så kan en 26 fods motorbåd godt have lige så meget vind areal som en 32 fods sejlbåd, som jo normalt ikke er så høj som en motorbåd.
Hilsen Benny
Jo, det har jeg skam prøvet smile
Man kan næsten ikke styre en motorbåd uden fart.

Jeg er bare vant til som sejler, at bruge vinden i havnen. Hvis man tænker sig lidt om, og giver sig tid, så er det ikke noget problem - heller ikke med en nimbus 2600 smile Det med vinden er som regel ikke noget motorbådssejlere tænker på. Fiskekuttere har ikke bovpropel, de bruger vinden. Til gengæld har de fleste kuttere ror, og det hjælper jo lidt på det.

Det kan godt være at jeg lyder lidt "smart", men det er ikke ment sådan. Jeg er den type der elsker at se folk lægge til - især når de dummer sig. Så kan man altid sidde og kommentere lidt smile

En gang vi lå i havn (korsør), kom der en Chalup motorbåd, og de kejtede rundt og det tog dem 15 min. at komme ind på en pæleplads. Da de havde lagt til sagde manden; "skat, sådan lægger rigtige sejlfolk til"...Det morede vi os meget med..hver gang vi lagde til i den ferie, sagde en af os; "rigtige sejlfolk"..

Mvh
ThomasB
Som mener at det ikke er nødvendigt med bovpropel i nogen både smile

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 06-09-2002).]
selvfølgelig kan man da undvære en bovpropel, og det har jeg da også gjordt i 15 år, men du kan altså ikke sammenligne en fiskekutter på 15-20 tons og vores små badekar de opføre sig vidt forskelligt i vinden, og en fisker der sejler hver dag, er jo nok også en smugle mere rutineret end os der sejler 3-4 uger om året.
Når man bruger vinden ved til og fralægning kræver det jo at der er plads nok i havnen, jeg har de sidste par år været i skærgården og i deres små havne som du kan sammenligne med Gudhjem´s inderhavn i juli måned kan du altså ikke bruge vinden til noget, for der er bare ikke plads, der kunne jeg godt bruge en bovpropel, et andet eks. i ligger 2 både uden på hinanden,foran ligger 4 både og bagved ligger også 4 både uden på hinanden og vinden kommer ind fra siden, idet tilfælle kan du kun gå ud med et spring, men hvad tror du nabo båden ville sige til det, der ville jeg også være glad for en bovpropel.
Hilsen Benny

Mon der er en der kan svare på mit første indlæg.
Tricket ved at sejle 'sidelæns' er dette (også ved stærk side-modvind): 1) sejl parallelt med feks. en kaj, eller de to både der ligger uden på hinanden mellem andre både som nævnt ovenover, og stop din båd så den ligger helt stille, 2) drej roret i borde modsat den side du vil sejle til, 3) nu sejler du lidt frem, 4) lidt tilbage, 5) lidt frem, 6) lidt tilbage..............og din båd vil langsomt sejle 'sidelæns' lige derind hvor du gerne vil ligge. Det er SÅ tjekket at mestre den lille kunst. Du kan øve dig hjemme ved din egen servicekaj i stille vejr :-). God fornøjelse :-)
Annonce
Jeg aner heller ikke hvilke bovpropel du skal bruge - men at tro at en sejlbåd tager mindre vind end en motorbåd er en fejl med mindre sejlbåden tager mast og hele riggen af...
Forskellen er at sejlbåden både har ror og køl og derfor kan "dreje om sig selv".
Så sent som i går skulle jeg bakke en 25 fod sejlbåd i sidevind på 9 m/s - det kunne ikke lade sig gøre for vinden tog stævnen og lagde båden sidelæns.

Men ja en bovpropel er et godt hjælpemiddel og giver mere tryghed.. Men lov mig at du bruger den rigtigt... Der er mange der lader den kører så længe at jeg sidder og venter den brænder af og når så båden har fået fart nok på sidelæns skal den så kører den anden vej eller konen skal tage fra...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej alle.
Jeg har læst denne tråd med stor interesse og undres over, at der stadigvæk er et tabu omkring brugen af thrustere. En thruster er et hjælpemiddel på linje med alle andre installationer i en båd.
Hvis en thruster kan give skipperen en bedre sikkerhed og tryghed i forbindelse med havnemanøvre i f.eks. Gudhjem, så er det da et plus for både ham selv og andre sejlere i havnen.
På www.jetthruster.dk præsenteres et nyt thruster system, der er water-jet baseret. På hjemmesiden er der også en "beregner", som kan give et fingerpeg om, hvor meget trust/tryk man har brug for til sin båd.
Jeg skylder selvfølgelig at nævne, at jeg er dansk distributør af systemet.


Ejer af JetThruster.dk
Det kunne jo være smart med en bovpropel, der ikke lavede den dér skrækkelige høje bovpropel-lyd, der får alle i havnen til at kigge og tænke "nå, der kommer endnu en tysker, eller anden amatørsejler".
Så kunne man jo betjene den diskret uden at blive til grin :-)
Desværre var videoerne på jetthruster.dk overdøvet af caféjazz, så man ikke rigtig kunne høre, om de rent faktisk er lydløse :-(
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Jakob.
Vi er i fuld gang med at installere et JT-50 Combi system i vores egen båd.
Når vi er færdige med det, skal jeg nok ligge en video op uden Cafe-jazz :-)
Jeg vil også kunne tilbyde dig en demo-tur i båden, - hvis det har din interesse.

Med venlige sejler hilsner
Thomas Frich

Ejer af JetThruster.dk
Lyder spændende. Det må jeg huske, hvis behovet skulle opstå.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis