Kan mit tag bære tegl??

Hej

Jeg skal have skiftet mit tag næste år, og kunne godt tænke mig at få tegl på men er tvivl om tagkonstruktionen kan bære vægten fra dem. huset er bygget med Eternittag som dog er skiftet til nyere plader for ca. 15 år siden. men de har det rigtigt dårligt og så tænker jeg på at lægge tegl på.
Er der nogen som kender til en person eller firma som præcist kan beregne om der kan lægges tegl på mit hus?

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du ringer til teglværket og spørger dem, de plejer at være villige til at beregne.

Med venlig hilsen

Anders

Kan jeg evt. hjælpe dig med, hvis du vil have svar på om det kan bære et tagsten.
Går pt. og laver en tag renovering på roskildevej i ringsted, så er lige om området, hvis det har interesse... ?

Tak for svarene!

Hej Koludabyg Jeg har lige talt med en af mine gamle venner han kender en ingenør som gerne vil komme og kigge på min tagkonstruktion inden jeg går igang. som sagt er det til næste år jeg skal igang med projektet så det haster ikke. men det kunne være rart at få lidt vejledning af dig når den tid kommer. jeg vil nemlig gerne selv lægge det nye tag.

Ang. letvægtstegl hvad er M2 prisen på sådan nogen??

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Annonce

jeg stod med samme problem/spørgsmål i sommers da jeg skiftede mit gamle erternit tag ud til et betontegl tag

jeg kontaktede en spær fabrik som ikke ligger ret langt herfra www.bisco-as.dk

de kom ud , målte spærene op , fik databladene for de ønskede tagsten med hjem , beregnede konstruktionen
og sendte mig en tegning med de nødvendige forstærkninger for den beskedne sum af 800kr.
(retfærdigvis skal der måske nævnes at jeg samtidig købte spær for ca.10.000kr hos dem til min garage som jeg opførte samtidig med)

nu har jeg på skrift at min gamle konstuktion er bæredygtig for det nye og noget tungere tegl tag

Et lille sidespørgsmål:
Betontagsten sammenlignet med jord på taget, hvad er tungest? Kunne forestille mig at jorden i våd tilstand blev rigtig tung.
Alt efter om det skal være engoberet, natur eller lakeret tagsten,
så koster letvægttegl fra 130,- - 180,- pr. m2.

Så ikke så meget dyrer end et alm. tegltag.

Skrevet af Troels_E den 15-05-2009 21:12
Et lille sidespørgsmål:
Betontagsten sammenlignet med jord på taget, hvad er tungest? Kunne forestille mig at jorden i våd tilstand blev rigtig tung.


Selv i tør tilstand vejer et tag med jord påover 4 gange så meget som et tegltag.

Græstag og tag med pap og småsten er klart det tungeste tag man kan lægge,
det kræver også en supper solid tagkonstruktion, og lige så solide og stabile væg konstruktioner.

ja jeg kan godt fortælle hvad der sker når den kloge tømrer mener at taget kan bære betontegl men ingen beregning er foretaget.

Ca 150000 til tømrer arbejde (nye hjælpespær, ny rem og lasker.)
Ca 150000 til murer arbejde nedrivning og opbygning af skredet murværk og en filtsning for at få ens facade igen.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis