Armatør elektrikker

Jeg er godt træt af amatør elektriker se billed. Dette er/var mit + kabel til starteren fra hovedafbryderen. Man har sat 2 forskellige kabler sammen med et spændebånd sikkert fordi det ikke lige kunne nå.


Kablet er nu skiftet og sikken en forskel når den skal starte. Den spinner ligefrem.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmm noget fusket løsning, men ved dog ik lige hvor tit det er en elektrikker der skifter kablet til starteren .....
Ja.. Hvis ikke man gider sætte sig ind i hvad man laver skal man ikke lege elektriker.
Da vi smed nyt batteri i vores båd, forsvandt lyset i den ene kahyts lampe ?? Under loftbeklædningen fandt vi en ledning der var boret igennem så der kun havde været 2 tråde tilbage. Om det var poweren på det nye batteri eller ganske simpel ir der helt fjernede forbindelsen ved vi ikke .. Men det var da tæt på en brandfælde.

Ofte står man og kigger på hvad forrige ejer har lavet og undre sig.
Vi har 2 batterier i vores. Hver har sin lader. Det ene trækker et gasfyr som næsten ikke bruger strøm og det andet trækker resten..??

Vi vil lave om nu, så køleskab får sit eget og lys og fyr får sit eget.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jo man undre sig. I vores båd er der et hav af forskellige farver og størrelser af ledninger mange er samlet med forhåndværende ledning. Nogle kabler skifter farve 3 gange. Man undre sig. Jeg skifter hen af vejen ledningerne og mærker dem op. Det er en stor fuglerede og noget jeg hader er de bil samlemuffer blå,røde og gule, men de er jo desværre nødvendige. Jeg forsøger at lodde dem sammen og isolere dem med krympeflex der hvor det er muligt eller bruge de samlemuffer fra biltema eller Thansen der skal varmes.
Hej

Det der med at samle ledninger er noget af en uskik. Man trækker en ledning helt fra kontakten til forbrugeren, så er det også meget nemmere at fejlfinde.

Mvh Finn
Det der med at samle ledninger er noget af en uskik.

Jeps, men i der rigtige virkelighed er det desværre meget brugt.
Annonce
Hej Softice

Ja det ved jeg godt, derfor har jeg også i mine 2 sidste både skovet hele lo.... , og bygget6 et nyt system op med krydsfelt og kontakter og automatsikringer, har aldrig haft noget bøvl efter disse operationer.

Mvh Finn
Hej Finn.
Er det noget du har en oversigts tegning på eller er det noget du sætter dig ned og starter fra kontakt 1 ?
Man går jo ud fra en plan, og de par gange jeg har lavet det, har problemet været: hvor har man strøm, og hvor vil man gerne have det, og jeg ønsker altid, at hver enkelt ledning er sikret, så en korsslutning kun betyder, at det er den enkelte forbruger som går død (eks. hellere to lanterner der virker, og en som er død - end alle lanterner som ikke virker).  I min båd er der nogle ting som skal afbrydes - de går via en kontakt - evt. med et relæ - resten afbrydes via hovedafbryder.
Der er to fordele ved at bruge klemsko og samlemuffer med krympfles - den anden er, at samlingen bliver aflastet, så et ryk ikke får tingene til at falde fra hinanden. (Den første er, at man forhindrer overgang og tæring ved fugt).
Er der iøvrigt nogle som kan svare på følgende: Jeg har købt nogle samlemuffer med indlagt loddetin - samles de bare ved at man varmer dem uden på med en loddekolbe - eller??

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Er der iøvrigt nogle som kan svare på følgende: Jeg har købt nogle samlemuffer med indlagt loddetin - samles de bare ved at man varmer dem uden på med en loddekolbe - eller??

Man varmer dem op med en varmluftspistol eller en lille gasbrænder.
Si så mange tak-frygtede også at en loddekolbe ville smelte krympflexen.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis