Hvilken type vådrumsgulv på bjælker og brædder?

Jeg skal lave et badeværelse på en loftsetage.
Brusekabine, toilet og håndvask.
2 x 3 meter.

Lige nu er der et bjælkelage uden isolering og brædder.

Hvilke forskellige muligheder har man for opbygning af vådrumsgulv ovenpå brædderne?

Jeg ville jo gerne lave gulvvarme, men det er ikke et must..
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor tykt må dit gulv blive? Det er en meget vigtig oplysning som har stor betydning for hvilke løsninger der kan bruges.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det afhænger, som ovenstående skriver helt af tykkelsen, men de mest anvendte vandbåren gulvvarme er med de velkendte XPS/EPS plader, hvor man kan opnå =>47mm (inkl. fliser). Jeg vil fraråde svalehaleplader pga. vægten man udsætter konstruktionen for.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Har du et link til xps/eps plader til gulvarme?

Kan man forestille sig at undersænke gulvvarme, sådan at de bærende brædder af svalehalepladerne ligger i niveau med bjælkelaget og at man enten borer huller i bjælkelaget til at føre gulvslangerne igennem eller fræser en rille i murværket, så de kan føres over bjælkelaget?
http://www.google.com/search?hl=da&rls=com.microsoft%3Ada%3AIE-SearchBox&rlz=1I7ADBR&q=xps%2Feps+plader&btnG=S%C3%B8g&lr=lang_da

Google er din ven :-)

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Jeg er ved at opbygge mit gulv med luxplader, som er MK godkente. Se et link til dem her:

http://www.mosaikhjornet.dk/Default.aspx?tabid=141 (undskyld jeg linker til en butik, men kender ikke andre sider på dansk).

Jeg har forstærket mit undergulv med reglar mellem bjælkerne for at få en cc afstand på 30 cm. Ovenpå disse har jeg lagt en krydsfinerplade og til sidst luxpladerne. Mellem luxpladerne og fliserne lægges varmefordelingsplader med gulvvarme. Samlet set tror jeg det giver en højde på ca. 10 cm (er ikke færdig endnu).
Forskalling med varmefordelingsplader og gulvvarme slanger.
Gulvgips
Vådrumsmembran
Klinker

Så nemt kan det gøres, også er det en godkendt opbygning..:)
Den vil jeg bruge!

Det ser ud til, at der tidligere bare er blevet hældt beton ned på kælderens loftsbrædder og så lagt fliser med mere på dette.

Badeværelset, som jeg nu har revet ned, var fra 70'erne, der har ikke været brugt vådrumstætner, og væggene er af to lag brædder med strå, puds og fliser/tapet. Det var overraskende at se, at der ikke var en eneste mugplet eller råd på nogle materialer overhovedet. - Men det kunne der naturligvis nemt have været. Huset er fra 1921.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis