bonzo

Jeg har tit set og læst på mange bådesider at når man angivert et fartøjs hastighed,så benævner man både marchfart og topfart !! men hvad er MARCHFART egentlig for noget ??? den ligger en del under topfarten, kunne det være den mest økonomiske fart eller den fart skibet ligger bedst i vande, nu er det som regel skibe med en hastighed fra 6-24 knob jeg har set det ved.????
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er den hastighed, du konstant kan køre motoren uden at den tager skade.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
I det hele taget en hastighed man kan forvente at fartøjet kan opretholde gennem længere tid uden at stresse hverken motor eller bådens andet grej.

Desuden får man som oftes en rimelig økonomi med den pågældende march fart da båd og motor er tilpasset dette fart område.

Topfart er en fart man kan komme op på i kortere tid, uden at tingene tager skade.

På samme måde som med en bil vil den heller ikke kunne holde til at køre absolut maksfart gennem længere tid uden at det kan give skader på teknikken.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hej.

Man må da håbe at det står i bådmanualen, at man maks må sejle topfart i x-antal minutter, da man ellers stresser båden og den kan tage skade... biggrin biggrin

Den skal i længere ud på vandet med biggrin biggrin biggrin

En motor tager ikke skade af at køre i mange omdrejninger over længere tid, så længe der er belastning på motoren.

Hva' så i 2, står der noget i jeres bilmanualer om at i ikke må køre alt hvad bilen kan trække på autobahn i flere dage?

Marchfart er en eller anden fart man har sat, som giver det bedste brandstofforbrug (det ser bedst ud i brochure osv.) og som er en behagelig fart. Det er sikkert den topfart inden båden slipper vandet og planer.

Mvh
ThomasB (som er lidt sarkastisk idag)
Det er da OK at du er i det hjørne !!

Men din bil holder næppe til at du ligger på fuld speed i dagevis, medmindre din bil er elektronisk begrænset i omdrejningerne....

Njord

MVH Njord
Hej Njord.

Lad os sige at den dieselmotor kan køre 6000 rpm, i 1 time før den brænder sammen.

Men hvis der er belastning på motoren kan man slet ikke få den op i de omdrejninger, da den ikke kan trække mere. Så kan man måske få den op på ca. 4500 rpm, og dette er jo ganske uskadeligt. 4500 rpm = topfart for båden.

I min bil kan jeg NEMT få omdrejningstælleren op på 6500 rpm i frigear. Giver jeg derimod bilen fuld pedal i 5. gear, så kan jeg MAKS. få den op på 5500 rpm (så kører jeg altså også 180 km/t), og dette er jo ganske uskadeligt - også i længere tid. Bilen og motoren er jo bygget til det.

Derfor mener jeg at i kommer med en søforklaring biggrin

Tænk hvis man sagde til en nybagt bådejer, at han ikke måtte gi' fuld gas i mere en 20 min, da hans båd så derved ville tage skade...Helt ærligt, tror du så ikke den var bygget lidt mere gedigent?

Man kan da sagtens give båden fuld skrue i laaaaaaang tid (mange mange mange døgn), uden båden og motoren tager skade. (måske ikke en bayliner)

Mvh
ThomasB
Annonce
Jamen jeg siger mange tak for alle rådene, og kan nu smile lidt over at jeg har bragt sådan et emne på bane som kan give alle de forskellige meninger og holdninger og mere tekniske forklaringer, men det er nu godt vi kan hjælpe hinanden på disse sider.
Med venlig hilsen Torben.
Hej Ginetten.

Du har helt ret - vi kan godt være uenige uden at blive "vrede" som jeg oplever i mange andre grupper. Det er nok fordi vi respekterer hinanden, for selvom Thomas har uret i denne disputs, så ved han så meget om så meget andet.

(Ha - ha- Thomas, så fik jeg alligevel det sidste ord indtil videre wink )

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
JA det er da dejligt at vi kan komme med hver vores mening uden at hidse sig op.

Jeg må nu også nok sige at hvis man maximalt udnytter sin motor hele tiden, så er der nok ingen tvivl om at den ikke holder lige så længe som hvis man skåner den for de større omdrejninger og konstant belastninger, men spørgsmålet kunne jo gå på hvor vidt man ødelæggger den inden for kort tid.

jeg har selv repareret motore en del gange, men har aldrig været klar over hvorfor slidet eller skaden var sket, det eneste jeg undre mig meget over er at jeg havde en Kadette E årg 86 som brændte hul i stemplerne i alle tre motore selv om jeg kørte den meget skånsomt, men kunne ikke fjerne tændningsbanken på den selv om den blev stillet efter alle data på autoriseret værksted, vi alle ved jo nok at det ikke er sundt for en motor at den knækker alt for mange nødder under belastning eller for lave omdrejningstal, men jeg lagde så en fra en Ascona i den den boks som tidligere sad i bilen, så nu køre den med det helt gamle system, og nu er der ikke længer nogen problemer med den.............såååååååå om det virkelig har været den tidligere tændning som har været skyld i ødelæggelsen ....tja Jeg tror nu godt nok på det, og 6 ud af 7 mekanikker giver mig ret.

Med venlig hilsen Torben.
Uden at være mekaniker, men med nogle totalrenoveringer bag mig, så kaldte man tidligere sådanne stempler på autobahnen i Tyskland for sparebøsser. Hullet svarer nogenlunde til sparebøssen, og det skyldtes brug af for lav oktantal på brændstoffet for at spare.

Men det kan da vel ikke tænkes, at du kørte med 92 eller 95, når du burde bruge f.eks. 98 oktan - vel? wink

Mvh. Jørgen

Mvh. JørgenE
jeg kørte oktan 95 og 98 hver anden gang efter gode anvisninger fra andre mekanikker, for netop at være på den sikre side, men bilen var sat til 92.
Nu er det sådan at der er et oktanstik på sådan en Opel af denne årgang som du kan vende rundt til oktan 92 eller 95 alt efter hvad du vælger at køre på.
Men sjovt nok......viste du at oktan 92 og 95 er nøjagtig den samme benzin, det er kun prisen der er afgørende for hvad du tanker...

Men venlig hilsen Torben.
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis