Kan man købe sine græsfrå for billigt?

Hej,

Vi omlagde sidste år vores græsplæne den ene side af huset sidste år. Den fik med den store havefræser, kompost til jordforbedring og det hele.

Men da jeg købte græsfrø, fik jeg at vide at man lige så godt kunne købe den billige blandning fremfor den dyre... Det er jeg ikke så sikker på længere.

Resultatet er at græsset gror meget kræftigt (jeg slår den allerede flere gange om ugeni starten af Maj), græsset er meget "stift" og ubehageligt at gå på (hårde stængler) og det er overhovedet ikke tæt. Virker som om det bare vokser i små klynger, og spreder sig ikke.

Jeg håbede på at det ville blive bedre året efter men...

Er det de billige frø som er problemet?
Hvad kan jeg gøre ved det nu?
Hvilken frø blandning skulle jeg haft brugt?

/Hans

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har altid købt den billige græsfrø, og kan slet ikke genkende din beskrivelse af stråets beskaffenhed.m Men der findes forskellige græsarter både hurtigt voksende og meget langsomt voksende, men så er vi oppe i den dyre ende. Måske du skulle prøve at så noget mere græs, og lade være med at slå den for kort i strået, det kan godt give en stikkende fornemmelse når man render der med bare tæer.

Det der kan jog godt genkende at have oplevet. Lavede sidste år nogle lapper i græsset hvor jeg havde lidt afretning der skulle laves. Og i år er det så bare helt vildt som det gror kan slet ikke styre det. Men har tidligere på året indefor de sidste 2 måneder sået med det dyre græsfrø og det er næsten kun begyndt at spirer hvor det andet sidste år var klippeklar effter 2 måneder. Så det vil jeg tro man godt kan altså købe det for billigt. Men håber da det bliver lidt mere roligt i med at gro i løbet af i år.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Bor til leje, hvor der bl.a hører en større have med. De første par år, såede jeg græs på de bare pletter i græsplænen, og købte en billig da det jo ikke var mit eget og kun en begrænset periode jeg skal bo her. 5 kg for 40 kr, tror jeg det var. Men det er også tydeligt her 3 år efter, hvor det er jeg har gjort det. Der hvor jeg har sået bare pletter til, er græsset altid efter nogle dage dobbelt så langt som det gamle. Har anlagt et andet stykke græsstykke fra bunden også, og også brugt en billig blanding. Bliver ufattelig hurtigt utroligt langt. Og det har også haft tendens og har stadig 3 år efter til at gro i totter, selvom jeg har eftersået.
Jeg vil ihvertfald hvis jeg nogensinde skal anlægge græs i eget hus, købe en lidt dyre og bedre blanding.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jamen græsplæner er da næsten en videnskab, for der er så mange græsser at hvad der virker perfekt for din nabo kun er tæt på hos dig. Men vær ærlig over for dig selv, når du læser på poserne med blandinger. Og tag så den du ved vil virke, og ikke hvad du i en perfekt verden kunne have.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvis det er hundegræs, du har fået, så gror det 10 gange hurtigere end f.eks. rødsvingel. Hundegræsset totter op i tuer og er næsten ikke til at hugge igennem med almindelige slåmaskiner. Rødsvingel er langt mere blødt og venligt og jævnt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
5 Kg. for 40,00 Kr. ja så er det vist noget der er fejet sammen på gulvet på frøavlen. Når jeg siger billig mener jeg 70,00 Kr. pr. Kg.
arh tror sgu jeg var oppe og gi' 30,- for 3 kg ;)

Øv... Kan man fikse det igen ved at efter-så, eller er det en om'er? (en gang roundup og en have fræser)
Billige græsfrø har oftest rajgræs som den primære bestanddel, og så måske en lille procentdel rødsvingel udover.
Jep, det gror fantastisk, nok derfor landmændene bruger rajgræs ;-)

Så måske vil det være en god ide, at læse varedeklarationen inden I køber, - for man får nok cirka hvad man betaler for, - og rajgræs er det billigste og det mest uegnede til en græsplæne, procentdelen bør vel være på max 20 %, resten bør være andre græssorter, - engrapgræs, hvene og rødsvingel i forskellige typer.
Køb kvalitetsfrø beregnet til plæner, gerne "miniturf", der er græsser udvalgt til boldbaner og villaplæner. Jeg bruger billiggræs til mere vilde plæner ved sommerhuse.
Har bl. a. sået kraftigtvoksende blandinger rabatter i Odense, hvor der blev sået alm. plænegræs i kanten. Klipning 2 gange årligt i det høje græs for at holde opvækst af buske i ave og jævnlig klipning af kanterne.
baadsen / Aktiv Havepleje.
Er der nogle som har erfaringer med en af disse 2 blandinger fra ProDana:

Classic Turfline: http://www.prodana.dk/Park/Graesfroe/Classic%20Turfline.aspx

eller

Micromaster Turfline: http://www.prodana.dk/Park/Graesfroe/Micromaster%20Turfline.aspx
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis