Ensrettere med variable modstande foran.

Jeg er igang med at lave noget med en blæser, men problemet er at bliver styret af en automatisk variabel modstand, sådan så den skruer op når temperaturen stiger.

Problemet her er så at når den kører på det laveste, så kører den for langsomt, og overvågningen af omdrejningerne begynder at hyle.

Her er min ide så at trække en konstant 12V hen til den, og så sætte en ensretter diode på både den konstante 12V, og på den automatisk, for at splitte dem fra hinanden.

På den konstante 12V sætter jeg så også en modstand på så den ikke bare kører op på fuld gas med det samme.

Der jeg så nu kommer i tvivl er at hvis f.eks den variable er på 5V og den jeg selv har sat over på er på 7V, vil spændingen ude ved blæseren så ikke stadig kun være 7V, indtil den automatiske kommer over, så vil den istedet bestemme spændingen.

Begge kører med fælles minus, og den automatiske er bare forsynet fra samme 12V som jeg også trækker min egen fra.

mvh bld
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af bld den 09-05-2009 01:59
Problemet her er så at når den kører på det laveste, så kører den for langsomt, og overvågningen af omdrejningerne begynder at hyle.

Hvad med at sætte en fast modstand parallelt med varmemodstanden? Den skal bare have en størrelse så der kommer nok strøm til blæseren uanset den variable modstands værdi.

Vil det ikke være lettere end at bruge dioder?

WS

Jeg sætter jo også en modstand på parallelt med den der ændrer sig efter temperaturen.

Men problemet er at det er i en større computer strømforsyning, som jeg ikke vil til at hive hele printet ud af for at se hvordan det hele hænger sammen.

Har også funde ud af det. Der løber jeg så bare ind i det næste problem. Spændingen vil selfølgelig aldrig komme over 12V, efter som det er max der overhovedet bliver leveret.

Nu skal jeg så bare have fundet ud af hvilken modstand jeg skal bruge. Blæseren som sidder i er en 12V på 0.12A (1.44W)


Har prøvet at regne lidt... men tror jeg regner forkert... har fået den til at modstanden skal være på ca 100 ohm
Skrevet af bld den 09-05-2009 14:13
Jeg sætter jo også en modstand på parallelt med den der ændrer sig efter temperaturen.

Du har ret i at det er det du skriver - jeg læste det ikke ordentligt første gang. Og jeg forstod ikke det du skrev med 5V og 7V.

Hvis jeg forstår dig rigtigt er der ingen grund til at sætte dioder på.

Jeg kender ikke en metode til at beregne den modstand du skal bruge. Den modstand du selv har beregnet lyder mere til at være den ækvivalente ohmske modstand for blæseren. Det er ikke til at sige hvor megen strøm der skal til at få blæseren til at køre med et bestemt antal omdrejninger, så jeg vil foreslå at du prøver dig frem. Prøv f.eks. at starte med 3-400 ohm eller deromkring.

Det er mine to cent :)

WS
Grunden til at jeg sætter dioderne på er mest for at sikre mig at de to forskellige spændinger ikke forstyrre hinanden på nogen måde.

Tak for hjælpen, jeg forsøger mig med lidt af hvert
Annonce
Skrevet af bld den 09-05-2009 18:21
Grunden til at jeg sætter dioderne på er mest for at sikre mig at de to forskellige spændinger ikke forstyrre hinanden på nogen måde.

Så forstår jeg dig nok ikke rigtigt. Du skal bruge samme forsyning til begge modstande. Du skal bare sætte den nye modstand parallelt med den automatisk variable. Altså ved siden af, og ikke i forlængelse af, den automatisk variable, men loddet til samme ledninger.

Måske skulle man i stedet se om ikke man kan slå alarmen fra i BIOS?

WS
Ikke lige den fineste tegning, men den viser vist hvad jeg vil.

Tror bare jeg går igang med at prøve. Med en diode på til at skille de to af burde der ikke kunne ske noget.

Alarmen er ikke i bios, den er indbygget i strømforsyningen.

Det er en strømforsyning til 2500 kr, og holder øje med alt, og giver advarsler om de forskellige ting hvis der skulle være noget galt.

Så jeg køber mig bare to ensrettere, og et par potmetre og så går jeg igang så kan jeg også finde ud af hvor meget jeg egentligt skal lade gå igennem.
Skrevet af bld den 09-05-2009 20:01

Tror bare jeg går igang med at prøve. Med en diode på til at skille de to af burde der ikke kunne ske noget.

God fornøjelse med eksperimenterne :)

Skulle du få lyst til at prøve en alternativ metode kan det være at finde den temperaturfølsomme modstand (termistor eller på engelsk thermistor). Den kan f.eks. se ud som på billedet.

Når du har fundet den kan du finde ud af hvilken modstand den har (find dens data på internettet eller mål med et multimeter). Ved så at parallelkoble en almindelig modstand over den (hvis det er en ntc-modstand) eller seriekoble (hvis det er en ptc-modstand) kan du få det til at se ud som om det er varmere end det er, set fra resten af systemet. Du kan selvfølgelig også bruge et potentiometer i stedet for en fast modstand.

Jeg har vist et diagram over forbindelsen af modstanden og termistoren (ntc).

Måske er det bare mig, men jeg synes altså det er lettere på den her måde. Også fordi det er lettere at overskue hvad der foregår.

WS

PS! NTC betyder "negativ temperatur koefficient" og betyder at modstanden falder med stigende temperatur. PTC betyder det modsatte.
Jeg kan godt se problemet :) Og det er sådan set slet ikke sikkert at det er en termistor der styrer blæseren. Det kan udmærket være en anden type halvleder, men det kan man nok kun se enten på et diagram eller ved at følge ledningerne fra blæseren.

Et diagram vil være et godt hjælpemiddel.

WS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis