Byg selv solfanger...

Hej..
Går med tanker om at bygge min solfanger helt fra bunde. Røg så lige ind i et spørgsmål, jeg ikke lige kan få helt klart svar på.
Kan man have rørene i kobber og selve fangerne i alu uden at løbe ind i alvorlige korrosions problemer mellem de to metaller????
På forhånd tak...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hej.. Går med tanker om at bygge min solfanger... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Patrol 2.
Se der er jo en gund til at solfangere laves med en række selvstændige rør, det giver en større varmeflade. Hvis du blot bukker et rør som du beskriver får du slet ikke ret meget varme ud af anlæget.
Hej Håndværker - nu vil jeg så ikke være påstående, men - jeg vil benytte samme antal meter. rør som den du beskriver. Kloge selvbyggere påstår, det giver samme resultat, om man gør det ene eller det andet. Forskelen er, at ved mange rør er flov hastigheden lav i det enkelte rør, altså lig lav vandudskiftning i det enkelte rør, den jeg tænker på er flov hastigheden høj - vandet bliver udskiftet hurtigt men i et længere rør.... hvad skal man tro på.
Man kan købe færdiglavet af begge typer...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Men vil det så ikke kræve en større pumpe der bruger mere energi for at få vandet rundt med større flow, ideen må da være at have så lille en omkostning som muligt ved driften.
Jeg kan sagtens genkende den med et langt rør, min bror har da han for 20 år siden ombyggede sit hus, trukket 50 meter af den store sorte plastrørs type der bruges til nedgravning under sit tag (eternit tag) han fylder koldt vand ind og bruger det så det opvarmede vand til badeværelserne. D.v.s. Han har kun det vand der står i røret, ingen opsamlings tank e.l. En af fordelene var at det lærte hans piger, at et bad skal være med så lidt vand forbrug som muligt.

Hej Håndværker

Forbrug af energi til at drive vandet rundt i rørene tror jeg ikke, man skal spekulere på. Den konstruktion jeg påtænker at lave, indeholder et absolut minimum af samlinger, hvilket i min opfattelse giver en god og jævn cirkulation i rørene...


Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hej
Projektet kører også her, for hvem der gerne vil følge med - kræver dog log ind for at kunne se med. 

    http://dinspillehal.forumup.dk/viewtopic.php?t=1480&highlight=&mforum=dinspillehal

Siden handler mest om pillefyr - alt muligt andet kan også diskuteres/ses, selv øl smagning og lystfiskeri er med....

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Annonce
Hej
Lige lidt sidste nyt...
Drejeanordningen til min 8m2 solfanger er nu oppe og kører dagligt...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  


Gearet der drejer fangerne 180 grader.....
Det lille hus gearet bor i.....

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hej....
Projektet kører også her....

     http://www.fyrrum.dk/viewtopic.php?f=37&t=38  

Næste projekt er at få fangerne lavet færdig...

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis