Aluminiumsbåd

Hejsa

Jeg vil sælge min sejlbåd og jeg påtænker at
købe en 25" aluminiumsmotorbåd,men jeg er en smule utryg ved aluminium,rust o.lign så jeg ville lige høre om der er nogen her som har kendskab/erfaring med alubåde og enten kan be/afkræfte min frygt.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at være ekspert kan jeg med sikkerhed fastslå at rusten ikke er noget problem !
Alu koroderer men det hedder ikke rust.

Hvis båden er bygget af søvandsbestandig alu er vedlige hold ikke noget stort problem, lidt som vedligehold af stålbåde ikke er noget problem men der er den galvaniske tærring der skal undgåes.

Min anbefaling er en tur på biblioteket og så læse lat de har om både i alu.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Alu. er ikke noget problem, men som njord skriver, skal man passe på med at blande forskellige metaller sammen. Kig på et påhængsmotorben, det er lavet af alu. og de har det som regel godt, hvis man husket at skifte zinkanoder, når disse er slidte.

Alu. kan ikke tåle salmiakspiritus, så ikke noget med at gøre rent med det!

Mvh
ThomasB
Husk også at el i båden skal være isoleret fra skroget. Ellers starter du nemt en galvanisk tærring. Sjusk aldrig med tærrezink, men det gælder ikke kun for alubåde...

Venligst Njord wink smile wink smile wink smile wink smile

MVH Njord
Som tidligere værftarbejder kan jeg fortælle dig at det ikke er værre med aluminium som med glasfiber, det kan i daglig tale få det man kalder byllepæst som er små luftlommer der har været siden støbningen af skroget som først bryder ud år efter.
Men tilbage til aluminium-både. det som du skal være mest opmærksom på er netop isolerede ledninger ikke noget med løse forbindelser, sørg for at dine stelforbindelser er op to day evt smør med vandfast fedt omkring de steder, og husk endelig zinkanode-klodserne hvert år, ellers bliver det din båd som bliver et stykke offermetal i vandet, det er sådan at saltvand er meget agrasiv og vil lige som have noget at tærre i, så bare man altid har et stykke metal som har en lavere saltvandsverdi i det man vil beskytte så tærre det bare på det i stedet for.
Laver du beslag i rustfri stål, så må det ikke være ASI 306 men i stedet ASI 315, som netop et saltvandsbestandig.

Med venlig hilsen.

Torben.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis