utætte vindueslister

Vinduerne i min sejlbåd er utætte. De er monteret med gummilister i plan med skroget, uden skruer og metallister.

Listerne er meget sprukne på overfladen og bør vel udskiftes. Men hvor svært er det? Jeg vil nødigt stå med 7 meter gummiliste, nogle plastikplader og en båd uden ruder når sæsonen starter. I nogle kataloger sælger de værktøj til en formue; værktøj der ikke ser ud af noget særligt.

Men det nemmeste er selvfølgelig at tætne dem. er der er effektivt materiale der er til at fjerne igen når den tid kommer? Jeg har fået at vide at silikone er for dårligt og PU (sikaflex) er for effektivt.

mvh

Erik Breum Petersen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er ikke så svært som det ser ud til - jeg har skiftet mange bilruder gennem tiden og trikset er en lang snor når man skal have dem sat i igen.
Gør således.
1 -
Giv listerne silokone spray en 1/2 time inden du begtynder at arbejde med dem.
2-
Dernæst presser trækker "åbner" du listen så du kan presse ruden ud.
3-
rens grundigt der hvor liste har siddet
4-
læg snoren ( en 4-5 millimeter tyk snor )
rundt i fordybningen hvor skrogets kant ligger i.
5-
nu lægger du ruden op til skroget og presser stille og roligt på ruden så den ligesom "liger" på sin plads
6-
nu starter du i et hjørne med at presse og samtidigt trækker i snoren så gummiet flader på pladsi skroget og sådan gør du hele vejen rundt mens du presser der hvor snoren slipper helle tiden.'
det er en god ide at være to til dette job. en til at trække snoren og en til at presse

jeg håber denne forklaring er forståelig - det er svært at forklare denne slags herinde

Glenn

Balle
Hej Erik
Du kan sagtens bruge Sikaflex, det bare være Sikaflex rudetæt. Den bruges også til biler. Den er nem at bruge, Du stikker bare spidsen ind under listen og fylder godt i. Da Sikaflex-rudetæt aldrig hærder, kan du tørre det overskydende af med fortynder.

Hilsen Svende
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis