Tilslutning af generator

    Så blev det min tur til at få lidt hjælp, fuglereden (ledningsnet) skal minimeres i båden (albin vega) nu motoren er ude, men jeg kan ikke huske hvordan min generator var forbundet, der er: B+ - 61 - DF - D- , tilslutninger men hvad er hvad og hvor skal de forbindes, har ledt i "gamle indlæg" og forsøgt mig med lidt logik, men tør alligevel ikke bare forbinde ledningerne, dem der tog motoren ud, klippede ledningerne, fint nok hvis bare lednings rest sad på generatoren, men den er renoveret, så nu mangler jeg lidt hjælp, bare en forklaring på tilslutningerne.
håber der er hjælp at hente

Gertsen

Ps. jo det var mig selv der klippede, glemte bare at tage et foto inden renovering af generator

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg lavede det nummer - fandt jeg en ny i Biltema - den havde indbygget laderelæ i modsætning til de gamle, og så har jeg haft "noget som virkede" i de sidste tre år. Inden da var jeg hele nettet igennem, og må indrømme, at jeg ikke kunne finde nogen endegyldig beskrivelse. Så vidt jeg husker skal du vide hvor strømmen kommer ud - hvor du skal sende strøm ind for at magnetisere generatoren - hvor du skal kople relæ til, og så har nogle af dem en mulighed for at være giver til omdregningstællere. Og min frygt var, at enten ville jeg få det hele korssluttet, eller brændt batterierne af, fordi relæet ikke slog ud.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Claus: tak men det er faktisk en generator, ikke en dynamo, men det hjælper lidt.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Hej Gertsen Du skal fortælle mig om din generator har et løst laderelæ (det må den ha efter de klemmebetegnelser du skriver ) Men ellers er det sådan B+ er til den ledning som generatoren lader batteriet igennem - den er forbundet til det tykke kabel på starteren eller direkte til batteriet. 61 er til ladelampen og til laderelæets samme kl. nummer D- er til batteri minus ( alle bådmotorer er normalt 2 polede det vil sige at minus på batteriet IKKE er forbundet til motoren DF er til laderelæet samme kl. nummer husk minus forbindelse til laderelæet også. Håber at dette er nok ellers kan du sende mig en PM eller spørge her igen Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Tak til Claus og polobjørn, tror den er forstået.
Claus: det er en Bosch generator, har faktisk en med lade relæ og en en uden - starter er en dynastarter,
den kan måske kobles til at lade på et ekstra batteri?

polobjørn: på min MD6A er der stel direkte fra batteri til motor (35 mm2), vil det så sige at jeg ikke skal bruge D-, du må gerne "skære" det ud i pap - er lidt analfabet vedr. montage af generator

Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Hej Gertsen Det er ikke nødvendigt at skære noget ud i "PAP" det er helt i orden hvis man ikke er sikker er det bedre at "spøre" end bare at "Gøre" Normalt er bådmotorer 2 polede for at undgå galvanisk tæring hvis motoren er saltvandskølet. Din motor er IKKE 2 polet når minus kablet er forbundet til motorblokken så du forbinder bare D- til stel samme sted som batteriets kabel er forbundet - HUSK "TYK" ledning da ladestrømmen jo også går gennem minus - husk stadig minus til laderelæet også fra samme sted.Som du selv foreslår kan du bruge din dynastarter til at lade på dit (ekstra batteri) måske forbrugsbatteri du må bare ikke lade både generator og dynastarter lade på samme batteri. Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
lægger lige lidt billeder, det er marshall generator og ikke bosch
som det ses, er de ikke ens, men hvike er bedst

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Hej Den på billede 1 har indbygget laderelæ og skilledioder til at lade på 2 sæt batterier og den vil jeg foretrække. Den på billede 2 er med løst udvendigt laderelæ. Ang. tilslutning så spørg hvis du er i tvivl Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis