Forberedelse til rullegræs

Hej folkens,

jeg skulle for første gang i går slå vores græsplæne i vores nye rækkehus - men sikke dog et mareridt. Jeg måtte opgive inden jeg nåede halvvejs. Det var simpelthen ikke græs - men HALM!!   Forstået på den måde, at stråene var så ualmindeligt seje at min splinternye håndskubbe-klipper simpelthen ikke kunne skære det over. Nøj hvor var jeg rasende til sidst..puha. Det stod røg ud af mine ører.

Det gør det ikke bedre at græsplænen er lagt for mindst 20-25 år siden, og grunden er knoldet og humplet - rendt ud sagt det rene mareridt!

Jeg vil nu gerne anlægge ny græsplæne med rullegræs - men hvordan forbereder jeg grunden?  Skal græsset graves væk eller skal det fræses, eller hvad gør jeg? Jeg er klar over at grunden skal jævnes med en tromle - men skal jeg også lægge et nyt lag muld/sand ud eller hvad gør jeg?

Gode råd modtages med kyshånd, da det er første gang jeg har en have, og  gerne vil nyde den i stedet for at få mareridt over at skulle slå græs...

mvh,
Karina
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mojn Karina.

Du skal have din plæne fræset grundigt, d.v.s. at du skal have fræset så det faktisk kun er muld du har på overfladen. Så når den er fræset to gange river du det græs og rødder der er på overfladen af, fræser igen og river igen. Det er bedst at fræse både på langs og på tværs så jorden bliver ritigt løsnet igennem. Herefter skal du have jorden rettet af og så til sidst tromlet. Rullegræs er for dem der lige har vundet i Lotto, og som ikke kan glæde sig ved at se noget spire og gro, så så din plæne selv, der går ikke ret lang tid før du har en flot plæne, du skal dog lade det gro til det er ca. 8 10 cm højt første gang og stil din plæneklipper så den ikke skære for dybt det første halve år til rodnettet har etableret sig rigtigt.

Ps. det er virkelig et knokkel arbejde at fræse, så måske det var her du skulle bruge dine skillinger på at lade en Proff gører arbejdet.

V.h.  Håndværkeren

hej håndværker

tro mig, jeg har også tænkt mig at betale mig fra at få fræset!! Min far fræsede for andre, og jeg prøvede sommetider for sjov, så jeg ved jeg ikke vil kunne klare det.

Ja der er da bestemt noget særligt over at så selv - så det vil jeg gøre. Jeg må indhente tilbud fra et par firmaer og så se hvad der skal skrabes sammen af skillinger.

mvh
karina
Du kunne jo også få græsset slået med en rotorklipper, der kan jævne lidt på tuerne.
Hvis din nye håndskubbemaskine er af meget billig tilsnit, kan den også være så sølle i skæret, at den ikke virker ordentligt.
I vort nu for længst solgt sommerhus, omdannede jeg store arealer vildnis til fin græsplæne, blot ved at slå skidtet hårdt i bund med en gammel rotorklipper, og så så græsfrø ud. Jo flere gange det bliver slået, jo pænere bliver plænen.
Det er absolut ikke morsomt at nyanlægge en græsplæne oven i en gammel.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm,

tak for dit tip - min nye græsslåmaskine er en ginge alco-soft 38hm, nedsat til 600kr i Bilka så den burde virke. Men nu bliver den slebet af et plæneklipperservice firma, så må den da du. men det hjælper jo kun på det nuværende græs - det ændrer ikke på hullerne og bulerne. Men jeg vil da prøve at høre naboerne om nogle af dem kan hjælpe med at slå græsset i bund. hvis jeg så kan få strøet noget nyt jord ud og få det jævnet, kan jeg måske spare en del penge der.

mvh
karina
Det sidste er dahelt klart vejen frem det koster jo kun brøkdel af hvad de første projekter render op i. Og det tager alligevel en evighed inden at græsset sprirer frem kan jeg sige dig.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

tak folkens. jeg må se hvad jeg kan stille op - jeg har kun mødt to af de nye naboer hidtil, og de virker da flinke nok.

mvh
karina
Det sidste hedder topdressing, hvis du søger efter det på google kommer der en masse hits. Nogle er over jord, sand, grus og spagnum. Og hvad der er rigtigt at bruge kommer an på din jord. Eks. ved ler jord er det godt at bruge sand, og på sandjord kompost/spagnum.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

ÅH Nej ! Karina. Nu må du ikke springe over hvor gærdet er lavest. Du vil jo gerne have en flot plæne og til et rækkehus kan det ikke værer det helt store der skal til. Jeg har selv boet i Sønderborg og lejet et rækkehus med en "græsmark" hvor der var gravet grøfter på langs og tværs. Nu var jeg bare så heldig at have adgang til en NIBBI, en stor selvkørende fræser med modsat roterende knive. Det kunne være du kan leje en sådan, for så kan du sagtens fræse selv. Den skal kun styres !
Uha.. og jeg som bare ikke ved noget som helst... I kan fortælle mig hvadsomhelst om alt dette, og jeg vil hoppe på det hele, fordi jeg er så uvidende... det er ikke let... og mig og maskiner er bare ikke nogen god kombination...

mvh
karina
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis