Hvornår skal skuret males.

Som sagt i et tidligere indlæg er jeg ved at bygge et skur.
Og beklædningen blev sibirisk lærketræ. Men hvornår skal sådan en type træ males.??
Nogle siger jo man skal vente et år. Til træet at sat sig, og andre siger noget andet?
Og hvilken maling skal man evt. bruge?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt male/smørre det nu, d.v.s. når vi har haft tørvejr en uges tid. Lige nu er træet nok temlig fugtigt og der er ingen grund til at spærre det inde bag maling.
Hvilken maling du skal bruge, tjah  det er jo et spørgsmål om du vil have det til at stå så du kan se at det er en flot lærk du har bygget skuret i, eller du foretrækker at gemme træet bag en farve. Jeg ville nok selv foretrække at smører det hele med Svensk Trætjærer, der også fås i en lys udgave så åretegningen i træet stadig kan ses.

V.h.  Håndværkeren
hej
hvad så hvis det er trykinpræneret( ved ikke lige hvordan man staver til det)skal man vente et år på at give det olie?

p.s håber det er ok jeg lige spørger om dette ,Futtemut
Skrevet af mikael76 den 08-05-2009 13:02
hej
hvad så hvis det er trykinpræneret( ved ikke lige hvordan man staver til det)skal man vente et år på at give det olie?

p.s håber det er ok jeg lige spørger om dette ,Futtemut


Ja det er jo ikke så flinkt at "stjæle" en andens tråd. Om du kan male nu eller skal vente, afhænger af om dit træ er ordentlig tørt, og er det lige trykket, er det nok for fugtigt. Ellers skulle der ikke være noget problem. I "gamle" dage kunne der være nogle salte der helst skulle vaskes af, der for var tommelfinger reglen at vente et år. Jeg plejer at give alt mit trykket træ grundingsolie før jeg sætter det op. Og evt. maling eller ligende.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Futtemut og fwm.
Ja lige for en ordens skyld "trykimprægneret" så er det på plads.
I kan roligt gå igang med at smøre hvis i bruger trætjære eller linolie, ja eller en blanding med halvt af hvert.
Under alle omstændigheder er trætjære eller linolie tilsat fungicid den allerbedste behandling til nyt træværk. Man kan altid senere hen male med heldækkende træbeskyttelse.

mvh.
Erik
www.morsmaling.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også