Skibsgulv i køkken

Jeg overvejer at lave mit gamle plankegulv i køkkenet om til et skibs gulv. Min plan er at slibe gulvet af, fræse fugerne ud og så lakere med en hvid-pigmenteret lak, både planker og nede i fugerne. Når det er hærdet vil jeg lægge gummifuge i fugerne.
Jeg har hørt at lak ikke fungerer så godt oven på gummifugen, men giver det problemer at lægge fugen oven på lakken?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du går igang vil jeg lige sige at hvis du er inspireret af "Det Leth", så skal du købe mange mange fresejern, for når fresehjernet fra freseren møder en sten eller et søm, så skal der nyt jern på freseren (de er dyre) (jeg brugte nogen fra harald nyborg).
Her følger mit forslag.
1)Rens alle fugerne grundigt ud for skidt, lav dine riller med skibsfugemassen, du skal putte et bånd af et eller andet i bunden af fugerne, dette så fugen ikke klistrer til bunden af rillen (den linder fra i siderne når gulvet arbejder). Her brugte jeg gavepapir bånd, det er 6 mm lige som den fuge jeg havde lavet, andet kan også bruges jeg kunne bare ikke komme på hvad.
Det er besværligt og meget levende at arbejde med, jeg lagde en tynd klods ned i rillen som jeg skubbede foran mig efterhånden, som jeg fugede. Når du har fuget og det er tørt skal du igang med gulvsliberen, og ikke før, med mindre du er 1000% sikker med malertape, men fugen er lidt tynd og trækker ca 1/10 mm ned i træet, også det hvor det ikke skulle trække ned (mit gulv er i egeplanker og det suger også selvom det er meget hårdt). Om lak ser godt ud på gummi ved jeg ikke, jeg har brugt TripTrap gulvolie med ekstra hvidpigment, derre efter vask med trærens og en ekstra finslibning med excentersliber for at fjerne årer der havde rejst sig i træet, Olien står og hærder i 7 dage (med pap på så man stadig kan bruge køkkenet) og derefter får det almindelige sæbespåner som pleje, og det er mit faste plejemiddel til gulvet, men resultatat er skide flot. Det var dyrt, mine riller er 7 mm dybe og 6 brede, gulvet er 8 m2 og jeg brugte 10 patroner af casco's skibsfugemasse af en pris på ca. 100 kr pr patron. Dana lims koster vist 80 kr í bauhaus, men den er ikke lige så god systes jeg. Mit råd er i hvertfald at slibe til sidst og ikke først. Held og lykke.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvad angår fræsejernene er det rigtigt at de ret nemt rager skade mod sten og søm samt skruer.
Men kan man ikke få fræsejern i hårdmetal hos et værktøjsmagasin eller på en velassorteret tømmerhandel ???

Jeg ved det ikke men kender skærende værktøj af hårdmetal til brug i metal indistrien og de har en bedre holdbarhed men er dog knap så seje som skær af HSS stål. Hvis du bruger en alm over fræser tror jeg du kan anvende en fræser beregnet til at fræse i stål og helst et af hårdmetal. Men det hræver sikkert at dit land er monteret meget godt-solidt.

Eller du kan kradse fugen op med en rundsav og et solidt monteret land, gerne et land på hver side af savens sål. En klinger er oftest 2-3 mmbred så hvis du laver sporet tiil sålen med 3-4 mm ekstra brede kan du føre saven mod det ene land og mod det andet. og du har en ca 6 mm bred fuge.
Måske bræver det at du afmonterer "tungen" bag savklingen og at du kan justere dybden på dit spor.

PS husk at prøve på nogle brædder før du går igang med selve gulvet..

Venligst njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis dine opfræste fuger er meget nøjagtige kan du også lime en liste i dine fuger istedet for at fuge med gummi....

Bare en ide ??

Njord

MVH Njord
Hej.

Jeg ved at man kan få gummiliste i 6 x 3mm.

Det er væsentlig bedre end en fugemasse (og billigere).

Det skal lægges i varmt vand i 10 min inden man lægger det i fugen, så bliver det helt blødt. Nr gummilisten igen bliver kold, så bliver den hård.

Ret smart, og uden svineri.

Mvh
ThomasB
Hej thomas, hvem laver disse gummi lister, og når den kun går 3 mm ned i gulvet, hopper den så ikke op ?. Eller skal den 6 mm ned og kun være 3 mm bred, det var ikke meget.
Producent, købested...

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej !!

Flæns et kassette-bånd og brug det som bagstop. Virker perfekt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også