Råd i mast

Masten til min Olympiajolle er en smule rådden i bunden. Jeg påtænker om man kan skifte den sidste meters penge af masten ud med et nyt friskt stykke træ. Jeg har en dygtig snedker til min rådighed, men vi er lidt i tvivl om det kan holde på den måde. Er der nogen af jer der har erfaringer med dette ??? Evt. nogle der ligger inde med eller ved hvor man kan finde tegninger over hvordan man sammensætter to stykker mast ???

Masten er ca. 5,5 m. lang.

På forhånd tak

Mvh.
Emil
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Feder/not samling kan gøre det, men jeg ville skære det rådne væk og finde et rustfrit stål rør, og skrue det fast i bunden af masten (så det erstatter det rådne), så det nederste stykke mast er hævet et stykke. Så rådner det ikke mere.

Mvh
ThomasB
Når masten kun er 5,5m Vil jeg overveje at laminere en ny mast op fra bunden. Det er ret let at høvle en sådan limet mast rund.

Ellers skærer du masten skråt af, i en maget lille vinkel og limer et nyt stykke i, der er skåret i den samme vinkel. Vinklen kan fx være på den måde at længden af det skrå snit er 10-12 gange diameteren på masten.

Venligst Njord

MVH Njord
Njords ide er nok den bedste, men jeg ville modificere det skrå snit. Hvis snittet får en profil med "kroge" (som når man med to fingre "trækker krog", så bliver limfladen større, og vridnings- og trækkræfter optages bedre (bruges af bådebyggere).

Gert

Gert Nøjsen

Di forbedring er helt fin men behøves ikke, hvis alt ellers er tilpasset hinanden.

Det er desuden svært at maløvrere de to dele sammen med kløften..

Venligst Njord wink

MVH Njord
Mange tak for jeres gode råd. Dem skal jeg nok komme til at drage nytte af.
Tak.

Mvh.
Emil
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis