Topstykket sidder FAST!

Vil gerne høre, om nogle herinde har en løsning på mit problem.
I forbindelse med renovering af mit cockpit, skal min Marstal Motor på 14 HK have en overhaling. Bl.a. slibning af ventiler, udskiftning af manifold, tregangshane osv. Der er blot et problem; topstykket sidder uhjælpeligt fast.

Har haft kontakt til Marstal Motorfabrik for gode råd og har nu prøvet disse uden resultat. Herunder hører: Mejsel hamres ind mellem topstykke og blok med mukkert, rigelige mængder tynd olie på alle støttebolte, 2 møtrikker spændt på boltene for at kunne løsne disse, varme + gummihammer osv. osv. osv. De fortalte, at det ofte er et problem med disse motorer og, at de selv har måtte bore boltene ud på enkelte motorer, for at få topstykket af.
Der ønsker jeg ikke at ende!

Er der mon nogle der har forslag der endnu ikke er afprøvet? Alt modtages med tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
til jonkjensen
Jeg har prøvet det samme på en lastbilmotor. Ved ikke om det vil virke for dig men jeg løsnede topstyke boltene et par omgange og startede motoren så kompressionen trykkede topstykket løst. Pas på med mejslen hvis det er ved pakfladen du hamre den imellem. held og lykke med problemet.
TRÆLASTERNE har noget rustopløser fra Borup, som jeg synes er ret effektivt. Jeg ville få fat i nogle små plastrør sætte dem uden om bolten i noget plastic padding eller lign. og så hælde rustopløser i røret og lade det stå et par dage. Den mejsel du skal bruge skal kun ha en svag kileform, så er der kræfter i den.
Pas nu på ikke at ødelægge noget, for så var det bedre at bore boltene ud.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lige en lille fidus jeg lærte da jeg lavede "holdere" til emner der skulle trykkes på.
Hvis du "maler" med silicone der hvor plast paddingen IKKE skal sidde fast først, så er det meget lettere at fjerne paddingen bagefter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Endelig er det lykkedes - kombinationen af tynd olie, en tung mukkert og en elektrikermejsel løste problemet. Der skulle helt utrolige kræfter til! Samtidig har manøvren hævet min kære fars kondital væsenligt - en ægte win-win situation.

Endelig står der fræsning og slibning, på og omkring ventilerne, på menuen.

Mange tak for de gode råd!

For en sikkerheds skyld, skal du få planslebet dit topstykke, efter "kampen". Det kan næsten ikke undgås at der er kommet mærker efter mejslen. Rens topfladen meget omhyggeligt og slib fladen helt ren for evt. toppe fra mejselbehandlingen.
Rigtig god fornøjelse med at komme ned til ventilerne! Så vidt jeg kan se, må det være en sideventilet motor.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja - den er sideventilet.

Ventilerne er allerede ude, Det var gudskelov ikke nær så galt! Der er noget slør ved ventilstyrene og en af ventilerne er "godt brugt". Må se at få det bedste ud af det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også