Afløb fra håndvask

Hejsa,

Jeg er ved at aptere en Bandholm 28 og skal
nu til at skære hul til afløb, fra håndvask
og lænse pumpe.
Jeg har ført disse to afløb sammen og vil føre dem ud af skroget i et fælles udkast.

Er der nogen som har et godt råd, om hvor jeg skal bore hullet.
Under vandlinien eller lige over ??.

MVH,
Jakob

Tak for hjælpen
HILSEN FYNBOEN
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Jeg ville bore under vandlinjen da det ikke er særlig pænt med huller over,og med den rigtige montering af skrog gennemføring skulle der ikke være problemer med sikkerheden.Men med hensyn til at føre afløbene sammen bør afløbet fra lænsepumpen være mindre i tykkelse end håndvasken ellers risikerer du at pumpe lænsevand op i håndvasken.En anden måde er at seperere dem med ventiler.
M.V.H. Kurt V
Undgå det med ekstra ventiler, det er helt OK at have en ventil lige over skroggennemføringen. Men der bør ikke være flere, har du glemt at åbne en af dem så står vandet pludseligt højt i vasken eller du kan ikke lænse..... smile

Venligst Njord

MVH Njord
Pas på, det lyder som om at du er ved at lave en -hævert- som i værste fald kan bordfylde båden baglæns gennem lænsepumpen.
Jeg ville ikke føre de 2 afløb sammen, men overveje at føre lænsevandet ud i cockpittet eller ud gennem hækken.

Iøvrigt, lav afløbet fra vasken så kort som muligt - jeg har selv problemer med en ildelugtende afløbsslange, dette fordi afløbet er ikke er ført den korteste vej lodret ud gennem bunden. Der samler sig en slimhinde i slangen og den kommer til at lugte jordslået.
En overbordventil placeret på gennemføringen er et MUST.

Mvh
Henrik A.
Hvad menes der med "En overbordventil placeret på gennemføringen er et MUST.
" ??
Jeg er selv ved at ændre mit afløb fra en lille (stinkende!) tank til et direkte udløb. Skal man lukke ventilen hver gang der sejles??
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, ventilen skal lukkes. Hvis man krænger, eller båden i højvande bliver holdt nede af fortøjningerne, så bliver båden fyldt med vand og synker i værste fald. Mon ikke der er en i hver havn hvert år, som glemmer at lukke, og dermed synker? Det er som regel i højvande det sker.

Det er meget dumt at have 1 skroggennemføring til læns og til vasken. Hvad mon der sker hvis båden er fyldt med vand, og det bliver ved med at komme ind af vasken, da bådens vandlinie er sunket til over vaskens afløb? Man kan ikke lænse, da man bliver nød til at lukke for ventilen til afløbet. En lænsepumpe skal altid have fri adgang LANGT over vandlinien. Husk også en ventil til toilettet. Ventiler skal ofte "arbejdes", så de ikke gror fast.

Mvh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis