Kobling mellem motor og skrueaksel

Er der nogen af jer godtfolk, der ved hvilket fabrikat, koblingen på billedet er ?

Mvh.
Gunnar.

holmeren

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Gunnar
Nej. Men hvad er problemet?

Finn
Hej Finn.

Jeg tror dælme, at koblingen har flyttet sig på akslen. Læg mærke til noten bag flangen. Havde den skilt ad i aftes og akslen når heller ikke helt igennem krydset med gummi. Tror egentlig, at det har været sådan længe.

Mvh.
Gunnar.

holmeren

Og det er BARE ikke til at komme til.

holmeren

Hej.

Sådan er det tit, ingen plads at arbejde på..
Mener du, at akslen er på vej bagud af koblingen? Eller er det kun noget det ser ud til?
Jeg har haft skilt koblingen ad for at checke. Der sidder et kryds med gummiklodser, på akslen. Akselenden ses ca. 1,5 cm inde i midten af krydset, så akslen er ikke fremme hvor den skal være. På den anden side set, så er der gammel rust indvendigt i midten af krydset, hvor akslen egentlig skulle være, så jeg tror såmænd, at det har været sådan i meget lang tid, måske siden jeg overtog båden for 4 år siden. Jeg har stukket et kamera ned bag ved koblingen, for at kunne se hvordan det ser ud der. Måden koblingskrydset er fasgjort på akslen på, er så vidt jeg kan se ligesom fire kløer der klemmes om akslen med en stor møtrik udenom. Lidt hen efter måden stiften i en stiftblyant holdes fast på. Jeg lægger lige et billede ind her. Jeg mener der skal bruges en hagenøgle til at løsne koblingen med.
Jeg har nu, efter jeg har haft skilt koblingen ad og samlet den igen, prøvet at køre både frem og bak og kontrolmålt ind imellem og akslen rykker sig ikke yderligere. Jeg tror, at jeg vover det halve øje og sejler her i sommer med dette og til efteråret så ryger motoren op så det kan blive ordnet. Jeg skal ikke sejle andre steder end i det Sydfynske, så sker der noget, så kan jeg nok halte i havn for sejl.

Mvh.
Gunnar.

holmeren

Det er jo et konisk klembøs, det skal nok holde.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej "Søfolk".
Vil gerne fortælle jer om videre fremgang i denne sag. Jeg er nok hysterisk; men jeg har valgt, at løfte motoren for at komme ned og få sat denne kobling ordentligt fast på akslen. Jeg har regnet ud, at skruen nu vil sidde helt op ad stævnrøret og det må den ikke, da jeg har vandsmurt bøsning. For at få skruen i forsvarlig afstand fra stævnrøret igen, drejer min ven "Finn Gevind" en flange til mig, som så boltes imellem koblingen på gearkassen og kobling på skrueaksel. Jeg regner så med, at problemet er løst. Men jeg må indrømme, at det er en større operation og giver lidt sved på panden; men jeg har ikke lyst til, at ligge ude til søs, med kone og børnebørn ombord og risikere, at akslen ryger ud af koblingen.

holmeren

Jeg tager nogle billeder af hele operationen. Især af oprigning af løftegrej. Det kan jo godt være, at andre, senere skal gøre det samme og derved kan hente inspiration til oprigning.

holmeren

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis