Korstog mod statsafgiften på forsikring...

Som de fleste nok er bekendt med, så opkræver forsikringsselskaberne statsafgift på 1% af bådens forsikringssum (ved kaskoforsikring). Sådan har det været i mange år og der var selvfølgelig mange protester da dette blev indført.
Siden har man ikke hørt meget til dette, er det nu sådan at folk gladeligt betaler tusindvis af kroner år efter år direkte til statskassen, eller....

1) har folk fravalgt kasko, og har nu kun ansvarsforsikring.
2) har forsikret i udlandet.
3) har dannet små foreninger, hvor man hjælper hinanden hvis uheldet er ude.

Med regeringens erklærede skattestop burde det være "risikofrit" at forsøge et nyt korstog mod denne uretfærdige afgift - selvfølgelig med Sejlunionen i spidsen.
Men, hvad mener I ?

Mvh
Henrik.A

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Det er fint nok at i betaler afgift af Jeres forsikringer. Pengene skal jo komme et sted fra, og hvis der ingen afgift er på Jeres bådforsikringer, så skal bl.a. jeg betale det over skatten i stedet.

Jeg syntes selv at det var urimeligt da jeg havde båd, men eftersom I VED at der skal betales afgift når i køber båden, er det så ikke lidt hyklerisk at stille sig på bagben nu? Jeg kunne forstå hvis afgiften blev sat op, hvilket jo ikke til tilfældet.

I betaler jo heller ikke bådafgift til staten, som man f.eks gør med biler og campingvogne. Hvem tror du betaler dine bøjer i de danske farvande? Er det gratis? Hvad koster det at drive et fyr? Alt i alt, tror jeg nok sejlerne er nogle af dem der skal holde lav profil, for jeg kunne sagtens finde på mange afgifter til dem smile

Forresten, så er sejlsporten en af de bedste ting man kan gå op i, men har i nogensinde tænkt på hvor meget bådebyggerindustrien forurener? Bundmaling, epoxy, glasfiberbinder, kobber osv osv osv..
Sejlere taler altid om at det er de STORE skibe for forurener - ikke os smile Meeeen, forbudet mod "giftig" bundmalig, kom jo fordi at koncentrationen af giftige stoffer var LAAAAANGT over max. værdierne omkring lystbådehavne.

Jeg talte med en tidligere ansat på værftet der byggede IF'ere (Marieholm), og han fortalte at 60% af dem der arbejdede med glasfiber i sin tid på værftet var døde af kræft. frown

Nå men, når jeg får båd igen, så er jeg med på et korstog smile (eller også vælger jeg bådens pris udfra om jeg synes jeg kan betale den afgift)

Mvh
ThomasB (tidligere bådejer / snarlig bådejer)
"Sjovt" nok var det jo en borgerlig regering der indførte denne enestående misundelses afgift på kaskoforsikringer på både, 1 procent af forsikringssummen.

Denne tossede afgift er den eneste tilbageværende afgift der blev indført som en del af kartoffelkuren. Faktisk burde den vel lægges på kartoffelavl istedet.

Lad os endeligt få fjernet denne særafgift på en ellers hyggelig og fornøjelig og ikke mindst hobby for mange.

ThomasB kommer så med postulatet at det er lystbådenne der forurener. Og han har ret så langt at der i lystbådhavnene er en høj koncentration af aktive stoffer fra bundmalingen. Men det er faktisk fodi de fleste både ligger for længe i havn og ikke kommer nok ud på fjorden !! De store skibe anvender midler der er så giftige at de fleste fritidssejlere ikke ville turde påføre dem selv ! Desuden anvender de tusinder gange den mængde der anvendes på småbådene.

Lad os snarest få en statsminister der selv sejler og kan se lidt fornuftigt og menneskeligt på de gener der påføres gamske almindelige fredelige sejlere..

Venligst Njord

MVH Njord
Hej igen..

Bundmaling:
Ja, jeg VED at giftig bundmaling forurener, det ved alle vel. Kald det bare et postulat, du kan jo prøve at modbevise det. I mit forrige indlæg skrev jeg at sejlere skød skylden over på de store skibe, og det har du lige vist passer njord smile

Man bliver jo nød til at tage fat et eller andet sted!

Fordi lastbiler kører for hurtigt, betyder det vel ikke automatisk at jeg også må vel?

Selvfølgelig skal vi da ikke ødelægge naturen - det er vel klart for en hver. Og hvis man kan gøre det bare LIDT bedre ved at forbyde visse stoffer i bundmaling til private, så er det da klart at man skal gøre det! Det er vel logik? Tænk på en katalysator til biler, den koster hurtigt 5-10.000 kr., den er der ingen der har brokket sig over.

At de store skibe også forurener har vel ikke noget med lystsejleres bundmaling at gøre?

Desuden er de store skibe en del af hele verdens infrastruktur, så det er lidt mere besværligt at ændre det fra dag til dag, store rederier har meget mere magt end man lige går og tror. Men tro mig, der er også lagt en plan for at nedbringe store skibes forurening.

Det irriterer mig lidt at du skriver at lystsejlerne har "gener" som er påført dem.
Altså der er 3 ting:
1. der skal betales afgift af forsikringssummen.
2. man må ikke bruge giftig bundmaling.
3. man skal have en tank til sin afføring.

1. Ja, men har man råd til en båd, så har man vel også råd til at betale 0,1% af forsikringssummen. Hvis man har en båd til 250.000 så skal man betale 2500 i afgift - det er altså ikke vildt meget i forhold til hvad mange betaler i havneafgift! Det er vel bare en form for "vægtafgift", men hvor man slipper for at registrere alle danske både.
Desuden sørger staten så for at du bl.a har bøjer og fyr.

2. Ja, helt ærligt det giver sig selv, man skal IKKE bruge giftig maling!!!

3. Ja, det er måske lidt fjollet, men det der er altså lidt fornuft i det. Der er altså nogen der trækker toilettet ud i havnen, og dette er med til at forurene havnemiljøet. smile Har du aldrig set en "flyder" i havnen?

Nå, men jeg kan altså godt se at det er lidt irriterende at der er en afgift på forsikringer. Men hvis det er alt hvad der er pålagt lystsejlere, så er det altså billigt sluppet.

Mvh
ThomasB smile

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 12-08-2002).]
ThomasB,

Når du igen får båd vil jeg foreslå dig at sejle en tur ned gennem Roskilde Fjord, du vil få en fantastisk naturoplevelse og:
- Du vil sejle i et område, hvor de lokale sejlere finansierer farvandsafmærkningen via en årlig afgift som pålægges den enkelte lystbådehavn på fjorden (=sejlerne)
- Du vil opleve heste og køer som går og hygger sig i vandkanten, og gæt hvad de ofte efterlader sig.... det samme gælder det rige fugleliv...
Nej, vi kan altså ikke give dem ble på.

Og så er der det med den øvrige farvandsafmærkning, tja som sejler vil jeg påstå at du alligevel kun har glæde af under 5% af afmærkningen, og fyrene, tja dem kan vi dybest set også godt leve foruden.

Mht. bundmaling, en dåse til 400,- giver et bidrag til "kassen" på mindst 100,- (der er sikkert også pålagt emballageafgift).
Apropos bundmaling, så har vi da heldigvis fred indtil 1 januar 2006.

Vi sejlere er generelt mere "hellige", vi holder for det meste ferie her i landet (godt for nationaløkonomien), en del af os udnytter vindkraft til fremdriften (omend vi desværre bliver færre og færre...)osv. osv.

Jeg fastholder; det er ikke rimeligt at en familie med en båd til 2-300.000 skal af med 2-3000 til staten hvert eneste år. Ej heller for dem som benytter båden som sportsredskab.
Hvad med de lande som vi normalt sammenligner os med, er der nogle af disse som praktisere den slags...

Det kunne være interessant med en anonym spørgerunde; Har du fravalgt kasko forsikringen pga. afgiften ?

Mvh
Henrik.A

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af HHA (den 12-08-2002).]
Hej igen

Ja afgiften er på 1 procent af kaskosummen og du er pligtig til at betale denne uanset om båden er forsikret i DK eller i udlandet.

Hvad angår bøjerne så er det bestemt ikke kun staten der sørger for dem. Faktisk inddrages flere og flere med henvisning til at det ikke nødvendigt af hensyn til erhvervstrafikken. Bøjer osv i de fleste fjorde er betalt af de lokale havne, erhvervs og lystbådhavne.

Tænk over det skrig der ville blive hvis samme procentuelle afgift blev pålagt biler og campingvogne... Taget ville blæse af Peterskirken..

Venligst Njord

MVH Njord
Annonce
Hej igen smile

HHA:

Jamen der er så skønt i Roskilde Fjord, helt enig. For at skære det ud i pap: Det er da i orden at tømme sin septitank, når man er ude på åbent vand - helt enig. Men det er ikke godt for et havnemiljø at bådtoiletter uden septitank bliver brugt i havnene. Det her handler jo ikke om Roskilde fjord, som er 1000 gange større end en havn, det er den procentvise udledning i forhold til et område, og mængden af LORT i og omkring havne er unaturlig høj! Og nej, dyr skal ikke have bleer på, men det skal mennesker åbenbart! Du skider vel heller i din have vel?
Jeg er fuldstændig ligeglad med hvor i ellers besørger, men DER SKAL IKKE UDLEDES LORT I HAVNENE!!! Det er jo bare derfor man skal have en septitank, netop fordi nogen ikke kan finde ud af at overholde reglerne.

Jeg vil nødig undvære hverken fyr eller bøjer, og jeg tror nok det er mere end 5% vi bruger. Industrien bruger kun de største bøjer og fyr, resten er til lystsejlere og småfiskere. 5% - næppe!!

Bundmaling er dyr, men det kan du takke din bådudstyrsforretning for. De vil ikke have en avance på under 60%. Ja, og du betaler moms på malingen som alle andre i dette land skal. En anden ting er at Hempel og International, ligepludseligt godt kunne udvikle en maling som ikke forurener - efter der kommer et forbud.. Det er underligt at de ikke har udviklet en sådan noget før. De må da også have en interesse i at bevare vores natur så intakt som muligt.

Hellige? Ja, det skal jeg lige love for!
Ja, det er godt for nationaløkonomien, at sejlere bliver hjemme i DK, men hvor er båden produceret? Er det 10% af alle danske både der er produceret i DK? Hmmmm..godt for nationaløkonomien?

2-300.000 = 2-3000 kr. Vil du hellere have at der bliver skåret i pensionisters hjemmehjælp? Eller vil du hellere have at der bliver skåret ned på sygehusvæsnet, så der kommer længere ventelister?

Sejlsporten er IKKE og jeg gentager IKKE livsvigtig, og kan du ikke betale den afgift, så må du enten lade være med at have båd, eller også må du droppe kaskoen!

Jeg ville meget hellere have at skatten kom ned, og så bliver der lavet noget forbrugerafgift, som f.eks. kaskoafgift på både.

Vi kan IKKE sammenligne os med andre lande, der er ingen lande som har et skatte/afgiftssystem der er skruet så dårligt sammen som vores!

Ja, sådan en spørgerunge ville være sjovt. Jeg laver sådan en på min hjemmeside..vender lige tilbage med det.

njord:

Det er IKKE 1% det er 1 promille altså 0,1% smile

njord skriver: >Tænk over det skrig der ville blive hvis samme procentuelle afgift blev pålagt biler og campingvogne... Taget ville blæse af Peterskirken..<

På min bil der koster ca 230.000, er der derudaf betalt ca. 150.000 i afgift.
Derudover betaler jeg 3500 i "vægtafgift" om året. Desuden er der også noget afgift på min forsikring. For ikke at tale om den benzin jeg fylder på.. Når jeg så kommer hjem og stiller den på MIN grund i MIN indkørsel, så eg har betalt skat og afgift på grunden + carport og rend mig et hvis sted..
AFGIFT AFGIFT AFGIFT.
Og så brokker i jer over skide 2.500,-
Jeg ved ikke hvad en campingvogn koster. Men man betaler registreringsafgift/afgift af en campingvogn.

Som sagt vær glad for at der ikke er pålagt sejlere flere afgifter!!!
Det er helt sikkert et sted hvor der kunne komme mange penge i statskassen. Hvad med fortøjringsafgift, eller gelcoatpoleringsafgift, eller hvad med registreringsafgift, masteaftagningsafgift..kølvægtsafgift smile

Mvh
ThomasB (ham der har samme mening som jer, når han får båd igen) smile
så køb dog den båd ThomasB !!

Venligst Njord

MVH Njord
ThomasB skrev:
>Hvis man har en båd til 250.000 så skal >man betale 2500 i afgift.
og senere
>Det er IKKE 1% det er 1 promille altså >0,1%

Jeg er ikke med.
1% af kr. 250.000 er 2.500 0,1% er kr. 250

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Ja, det er mig der sover..Tænker på skat på huset, det er 1 promille..undskyld smile

njord, jeg må ikke købe båd før end huset og haven er HELT færdig....ordre fra min økonomiminister.. smile

Men vi er ihvertfald enige om at man ikke skal forurene unødigt ik'?

Afgiften på 1% bliver vi nok ikke enige om..

Tak for kampen begge to :-D

Mvh
ThomasB
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også