Fjernsynsskærm/fladskærm som pc skærm?

Hejsa
Jeg har haft en livlig debat med nogle venner om hvorvidt man kan bruge sit fladskærmstv som pc-skærm... Hvis ja, hvorfor kan man så både købe pc-skærm og fladskærmstv-jeg mener hvorfor ikke bare sælge begge 2 under en enhed?
Bingo

Bingo

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nyere fladskærme kan sagtens bruges til computere. Det kan et "gammeldags" TV med billedrør såmænd også.

Problemet ligger som regel i opløsningen. En 19" fladskærm til pc benytter optimalt en opløsning på 1280 x 1024 pixels. Så er du nødt til at have et FULL HD tv for at følge med i den opløsning. Forestil dig nu, at præcis samme billede som vises på 19" skal op på 42" i samme opløsning. Det vil give større pixels og derved dårligere billede. Det er dog fint nok til afvikling af film / dvd fra computer til TV.

Hvis du satte en computerskærm op som tv ville du være nødt til at have en ekstern tuner, da du ellers ikke vil kunne finde dine tv-kanaler.

Det er - i korte træk - den store forskel.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

ok, super!

Bingo

Aha, så blev jeg det klogere!
1000 tak for et super svar

Bingo

1280x1024 er da fint på en 42 ", du skal ikke særlig langt væk inden det ser okay ud. Prøv at tænke på alle de HD compatible apparater som branchen lykkedes at prakke folk på for kort tid siden.

De kører ca. 1080x720, så dårlige er de bedste af dem nu heller ikke.

Men opløsningen er ikke optimal for skærmen. Man skal vælge en pc der kan sende et signal i samme opløsning som skærmen kører.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Aha, det går lidt udover min viden/forstand om den slags...men jeg har dog stadig ikk helt forstået hvorfor man kan købe en 22" pc skærm og en 22" fjernsynsskærm - forstå mig ret, de står jo i reklamerne som om det er 2 vidt forskellige ting og priserne er jo også forskellige. Jeg forstår godt der er forskel på en 22" og en 40" f.eks...Jeg er måske lidt 'blondine' lige på det område...

Bingo

Jamen vi tager da lige et eksempel:

Samsung 22'' TV med PC-tilslutning til 3699 i elgiganten
Opløsning: 1366x768
indbygget tunere både analog, DVB-T og DVB-C
indbygget højttalere
HDMI, SCART, VGA, ...


http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=BSSz6oZKU8dSR0EjRNJBwx1k0000MK-zLFhb?ProductID=djDD4QFHQZ0AAAEg3cJYUq5q&CatalogCategoryID=29DD4QFH2qQAAAEOqw803xiY

sammenlignet med

Samsung 22'' PC Fladskærm til 1439 samme sted
Opløsning: 1680x1050
Ingen højttalere,
Ingen HDMI kun DVI-D og VGA
Ingen tunere


Kan du leve med prisforskellen og har du en PC med et kort der kan klare opløsningen så er TV'et ganske udemærket. Ellers køb PC-skærmen og separate højttalere og tuner (så er du nødt til at overveje om du vil have en model der kan køre uden PC'en eller PC'en skal være tændt for at du kan se TV), så er du såmænd også godt hjulpet selvom det er så er i løsdele.

Håber det hjælper på forskellen.
Ok - det vil jeg så se på...Tak for tippet!

Bingo

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis