stor terrasse / sibirsk lærk

jeg har fået designet en terrasse på 240 m2. Det er planen at terrassen skal udføres i lærk på strøer. Jeg kan se 2 muligheder: at grave en pokkers masse beton-stolpefødder ned, eller det jeg bedst kan forestille mig: lægge det på klodser/fliser.
Jeg forestiller mig at lægge fortovsfliser for hver ca. 60 cm, og lægge strøer derpå, derved er strøerne hævet, så de ikke er i kontakt med underlaget. - der vil være ventilation under terrassen.
Spørgsmålet er, om det er nødvendigt ud over at fjerne muldlaget også at udlægge en masse stabil grus under fliserne?

Hvilken forskel der der i kvalitet på sibirsk lærk og dansk lærk ---

taj

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forskellen på lærken er at der er pokkers koldt i sibirien (læses bedre træ det vokser langsommere), der er sikkert også en prisforskel, de den ene type ikke er pålagt dansk arbejdskraft.

Udfra et grønt synspunkt burde du nok vælge dansk, jeg aner ikke med DLH og deres politik mht. genplantning af træer i østlandene, de gør det ihvertfald ikke i regnskovene.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvis det er ægte sibirisk lærk, så har det groet meget langsomt og årende ligger meget tæt. Der for vejer det også meget mere.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Du kan sagtens nøjes med at lægge terrassens strøer på rækker af løse fliser eller flisestumper.
For at undgå, at fliserne synker ned i fugtig jord, er det normalt nok at lægge dem på et faststampet, plant lag grus, der er mindst 10 cm tykt. Fliserne lægges på gruset med et mellemrum på cirka 60 cm, så strøerne, fx 50 x 100 mm gran, fyr eller lærk, gerne trykimprægneret så tæt på jorden, kan lægges med en afstand på 60 cm med god støtte.

Gruslaget skal være fugtigt, når det stampes, så det binder godt. Men ikke vådt, så kan du ikke stampe det.

 

Hmm bare en tanke herfra. Lavede en veranda sidste år bredde 3,5m længde 8,5m

Understøtningen til strøerne er støbt ned i 80-90cm dybde for at undgå frost så det ikke flytter sig,læste mig
flere steder til at det skal være minimum 60cm.

Kunne man få samme problem her hvis fliserne "bare" ligger på/i et badekar med 10 cm grus under?

Men som skrevet i første linie,bare lige noget og tænke over. (kan også være jeg er helt gal på den)

Mvh Henrik

 Mvh Henrik

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis